Det frös i yttersta delen av uthuskretsen häromveckan i vårt tvårörssystem, förmodligen pga att filtret i fjärrvärmecentralen hade satt igen visade det sig. Detta bara efter ett år sedan senaste rengöringen och innan dess var det inte rengjort sedan installationen för 15 år sedan. (Det ska sägas att jag har hanterat demonterat/monterat två radiatorer inne i huset senaste månaderna vid en nu avslutad rumsrenovering, dessutom 2 ggr pga justering av fästena och båda gångerna kom mycket svart vatten ur radiatorerna i sista tömningen.)
Rörmokaren kom och fick koppla bort den yttre delen av kretsen som passerade ett kallförråd (men alltså inte frusit på 15 år...) och istället låta kretsen "vända" redan i garaget med dess stick från stammens 22(?) mm rör i taket via 2,5 m 15 mm rör ned till radiatorn. Den radiatorn hade hunnit frysa (se annan tråd om "frostplugg?") så jag lossade den själv från kopplet för byte innan jag insåg att radiatorn gick att använda och skruvade tillbaka den.
Det kvarstående problemet är att nu är cirkulationen till garageraditorn sämre än någonsin och det cirkulerar nog inte alls. Inte heller när jag stänger förstängningen på kopplet sker någon cirkulation och både avsticket och stammen innan är kall. Radiatorn "före" garaget med snarlikt "stick" från matningen i taket är dock helt fungerande, men matningsrören "bortom" är alltså kalla, dvs 0 cirkulation.
Trycket i centralen är så högt som 2 bar trots 2-planshus och enplanshus uthus och cirkulationspumpen står på "adapt" (visar motsv effekt som steg 1) men jag har även provat steg 3 utan framgång.
Vad kan detta bero på?
Att radiatorn fått sig någon defekt vi frysning är ju möjligt men då borde ju cirkulation möjliggöras när jag stänger förstängningen, men det är lika cirkulationslöst och kallt då... Kan kopplet vara felaktigt och inte släpper fram vatten oavsett stängt/öppet?
Annan idé?
 
  • Värmeelement till en radiator, termostatventil överst, kopplade rör nedtill, isolerat rör, vägg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Matning i taket. r den som är kall och kommer från taket, så är det säkert luft där uppe. Eftersom det verkar vara den sista i slingan så kan det vara dålig fart på flödet, så det inte orkar fram. Vad för skarvar/kopplingar är det på rören i taket. Pressat så går det inte att lufta, klämringskoppling kan lossas lite och luft går ur.
 
Tack för svar.
Rörmokaren monterade på två kulventiler på "fortsättningen" mot det som nu är bortkopplat längst bort. Dessa ventiler har använts första lufta även om jag själv inte gjort det den senaste veckan. Ska kolla för säkerhets skull när jag inatt kör hem efter julfest på annan ort... OBS nykter. 😉
 
Nu hemma och har luftat de höga ventilerna på stammen i läget för sticket.ner till yttersta radiatorn, men det kom vatten direkt och samma kalla rör...
Det känns inte lönt att byta ut radiatorn mot annan oanvänd eftersom det inte strömmar med förstängningen stängd och allt vatten då ska cirkulera tillbaka direkt.
Kan kopplet vara defekt?
 
  • VVS-installation, kopparrör, ventil med etikett, isolering, träbakgrund, underifrån perspektiv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan tillfälligt sätta en bygel mellan de bägge avstängningsventilerna och öppna den ena fullt och den andra lite, då ska det börja flöda vatten från framledningen till returen, då ska de rören bli varma.

På så sått får du reda på om felet är innan eller efter avsticket.
 
När du öppnar upp stammen mot den sista radiatorn, öppnar du då också luftskruven på radiatorn så all luft som finns i denna del av systemet har en chans att försvinna och ersättas med vatten?
 
Tack för svar!
@Demmpa - Det är.ju ett sätt att försöka isolera/identifiera problemet förstås. Lite trixigt bara att mecka ihop en sådan tight bygel med för mig udda dimension tänker jag, eller?
@Cesab - Jag kan bara öppna upp mot sista radiatorn via förstängningen. De "gröna" ventilerna är ju för ev framtida återanslutning till den nu bortkopplade yttersta delen. Vid öppnad förstängning har jag luftat radiatorn, ja.
 
Det går att använda flex-/anslutningslang, trädgårdsslang, eller "vad som helst" eftersom det bara ska sitta så länge som det tar att konstatera om det blir cirkulation eller inte.

Det går även tillfälligt att använda rörkoppling eller plantätning mot klämringskopplingarna.

Om det skulle läcka någon droppe är det inte hela världen heller.
 
Sätt tillbaka rören på ventilerna, dra inte till tajt på kopplingarna. ha den överta stängd och koppling lite slapp, öppna den nedersta ( returen ) ventilen lite. Då fylls elementet fån botten och all luft i det åker ut i den inte tilldragna kopplingen, kommer det ingen luft/vatten i kopplingen, lossar du lite till på den. Garanterat ingen luft i den delen efter ventilerna
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Tack Jonaserik men de två ej anslutna rören i andra bilden ska inte vara anslutna utan leder till det sista rummet som nu är avsiktigt bortkopplat. Den nu omtalade radiatorn (första bilden) sitter under detta avstick och jag försökte alltså lufta "högpunkten" via dessa ventiler men bara vatten. Det sitter även en automatluftning i högpunkt i andra änden av uthuset som bör hantera detta löpande. Om den funkar...
Jag har provat lufta aktuell radiator påfylld underifrån men det kommer ingen luft.
Som sagt, kan ett koppel krångla och inte släppa fram vatten vare sig förstängningen är.öppen eller stängd? Förstängningen känns normal.
 
Haft paus i åtgärden pga slutrenovering att tonårsrum men nu är dottern tillfreds efter inflyttning... Så åter till värmen...
Försökte i veckan nå rörmokaren för rekapitulering av vad han efterlämnade men inte nått kontakt.
Min undran innan vidare ingrepp, kan kopplet innan radiatorn sättas igen av smuts i systemet? Filtret i centralen var ju igensatt redan ett år efter senaste rengöring (innan dess filtret inte rengjort de första 14 åren...) så.smuts finns bevisligen i systemet.
Jag ska imorgon prova att lossa radiatorn igen och släppa ut vatten genom anslutningarna (via förstängningen resp sensorn/termostaten om det går) för att dels konstatera tryck/flöde och om möjligt "spola rent", men det vore intressant om någon har vetskapen om det alls är möjligt eller bara onödig insats?
 
Jag fortsätter symptomredovisningen i jakt på någons hjälpande diagnos.
När jag lossar sista radiatorn som saknar cirkulation och testar att "spola rent" kopplet så kommer det stötvis så här mkt rost ur rörsystemet, se bild. Är det normalt? Det lika rostbemängt i andra tömningen av ca 5 l. Jag har fyllt på systemet försiktigt och fortsätter renspola.
Detta sista avstick har iofs varit lite klent cirkulerat under åren vilket kan ha bidragit, men:
1) Är mängden partiklar ett tecken på något?
2) Är den ljusa rostfärgen ett tecken på något? Ur varje radiator kommer riktigt svart avlagring när man tömmer ut det sista och servicemannen (ung) från fjv-leverantören hade aldrig sett den ljusa rostfärgen i centralens filter tidigare.
3) Kan kopplet sätta igen både till radiatorn och i återcirkulationen i kopplet?
Nog borde någon ha erfarenheter av detta?
Tack på förhand!
 
  • Vit plastbalja fylld med grumligt, brunfärgat vatten ligger på ett golv med rör ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.