Hej kunniga kloka människor!
Jag har en diskbänk från 60-talet. Det rinner riktigt dåligt ur diskhon, vattnet blir näst intill stillastående. Silen/hålet är litet så man kan förstå att det inte går jättefort.

Rörmokare bytte gamla avloppsrör/utlopp under diskbänken när jag satte in diskmaskin. Han säger att det inte påverkas av avloppsrören han satt dit utan att det är annat fel.
Våra stammar är spolade och helt rena.
Se bilder. Finns även bild på original före bytet.

Vad tror ni, är det de nya avloppsrören under som spökar?


Utbytesavlopp under diskbänk från 60-talet med nyare rörinstallation, avloppsslang och eluttag synliga. Diskbänken visar två hoar och anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Diskbänk med två diskhoar, en diskho har en stor sil och den andra har en liten sil som täcker avloppet. En beige handduk hänger över kranen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av diskhon på en diskbänk från 60-talet med ett litet silhål, en fuktig yta och en ihopfälld tumstock som mäter diametern på silhålet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rör och avlopp under en köksdiskbänk med vita plaströr och en flexibel vit slang ansluten till golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan vara bristfällig avloppsventilation också som gör att vattnet inte vill iväg.

Ryck ur slangen ner i golvet och ställ dit en hink istället. Då ser du ju om det är nya vattenlåset som är begränsningen.
 
B Bjober skrev:
Kan vara bristfällig avloppsventilation också som gör att vattnet inte vill iväg.

Ryck ur slangen ner i golvet och ställ dit en hink istället. Då ser du ju om det är nya vattenlåset som är begränsningen.
Rörmokaren har satt en ”avluftningsventil”
Hjälpte marginellt.

Smart, ska pröva ditt förslag!
 
Krilleman
B Bjober skrev:
Ryck ur slangen ner i golvet och ställ dit en hink istället. Då ser du ju om det är nya vattenlåset som är begränsningen.
Svårt att jämföra med det gamla dock, men det är en bra början! 👍

Den här skarven i grönt är alldeles för långt utskjuten, gummit är framme... Dock har det inget med flödet att göra.

Och en mindre vakumventil är ju även ditsatt... Markerat i rött.

VVS-installation med utskjutande grön skarv, markerad med grön cirkel, och mindre vakuumventil, markerad med röd cirkel, under diskbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Avluftningsventilen kan bara suga in luft.
När du spolar ska luft först ut någonstans, det är först när vattnet är påväg nerströms som luft ska sugas in.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Svårt att jämföra med det gamla dock, men det är en bra början! 👍

Den här skarven i grönt är alldeles för långt utskjuten, gummit är framme... Dock har det inget med flödet att göra.

Och en mindre vakumventil är ju även ditsatt... Markerat i rött.

[bild]
Ja just ja...den missade jag.
Men det kanske krävs mer åtgärder.
 
Krilleman
Vattenlåset ser ut att vara ett Smartlock B med RSK 8124249.
(Intra nr: 783030)

Ser nu i installationsanvisningen att det är dubbla gummitätningar, men ett rekommenderat max utstick på 320mm.

https://www.intra-teka.com/data/fil...name=783030_9AI110933+v1+-+Intra+42N03900.pdf

Bild på ett vattenlås Smartlock B med måttangivelser: bredd 210-320 mm, höjd 205-275 mm, diameter på rör 63 mm och tjocklek 42 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Illustration av vattenlåsinstallation med sex steg, inklusive avstånds- och tätningsinstruktioner för Smartlock B, RSK 8124249, samt användning av diskmedel för montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Sa rörisen varför vattenlåset behövde bytas?

Det går ju att installera diskmaskin på det också...
Du hade ju en anslutning i sidan till vänster.

Vattenlås och rörsystem under diskbänk med anslutning för diskmaskin, vita plastdelar och en grå slang ansluten i golvet, vänster sida anslutning synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B Bjober skrev:
Ja just ja...den missade jag.
Men det kanske krävs mer åtgärder.
Hon till vänster funkar jättebra.
Om jag fyller upp hon till höger så jag kan skapa en vattenvirvel så sugs vattnet ut bra.
Det är som att vattnet själv täpper till utloppet
Skumt
 
Krilleman Krilleman skrev:
Sa rörisen varför vattenlåset behövde bytas?

Det går ju att installera diskmaskin på det också...
Du hade ju en anslutning i sidan till vänster.

[bild]
Det mesta var rätt sunkigt i mitt kök så det var nog av ”hygienskäl”.
 
Men vänta nu ..... bara höger som rinner långsamt? Exakt vad menar du när du tycker att det är långsamt? Hur lång tid tar det att tappa ur hon när den är full till kanten?
 
Tittar man på det gamla vattenlåset så har det högre vattenpelare mellan diskhon och ner , samt lägre vattenpelare på utloppet. Det betyder ett högre tryck som kan tvinga ut vattnet och pressa undan luften i avloppet.

Jag skulle prova att dra ner vattenlåset maximalt då det ska vara justerbart i höjdled också.

Det är nog inget fel på ditt nya vattenlås men det har nog sämre förutsättningar att klara av ett inte helt perfekt avlopp.
Så tror jag.
 
Jo, kombinationen ho-vattenlås känns spontant sämre med det nya vattenlåset.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Tittar man på det gamla vattenlåset så har det högre vattenpelare mellan diskhon och ner , samt lägre vattenpelare på utloppet. Det betyder ett högre tryck som kan tvinga ut vattnet och pressa undan luften i avloppet.

Jag skulle prova att dra ner vattenlåset maximalt då det ska vara justerbart i höjdled också.

Det är nog inget fel på ditt nya vattenlås men det har nog sämre förutsättningar att klara av ett inte helt perfekt avlopp.
Så tror jag.
Detta ska bli mitt kvällsnöje att pröva!
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Titta i monteringsanvisningen, bild 3.3.
Felvänt lock som täcker för höger inlopp?
 
  • Gilla
Krilleman och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.