Eftersom jag varit uppe på vinden och kontrollerat fuktskador efter dåligt isolerade ventrör (se annan tråd), kom jag att tänka på hur vinden är uppbyggd, och av rent intresse har jag en fråga:

Väggarna på min oisolerade vind ser utifrån sett ut så här:
Träpanel
Vindpapp
Reglar
Luftspalt
Plastfolie

Min fundering är nu, varför sitter denna plastfolie på insida vindsväggar, alltså på gavelsidorna? Vad skyddar den emot och vad är dess funktion? Det sitter plast på detta vis upp till sista delen av väggen upp mot taket där det avslutas mot en horisontell regel. Ovanför denna regel sitter två ventilationsgaller.
 
Hej .. ingen värme, ingen isolering, ingen plast . Blir det varmt på vinden och då vintertid så bildas det kondens där plasten sitter och detta är inte bra.
Jag skulle ta bort plasten genast ,, vinden behöver andas ..
Vänligen
Eti.
 
Intressant. Nu kommer ju en klassisk följdfråga: Plasten har ju suttit där i över 30 år och än ser virket bakom kärnfriskt ut. Behöver den ändå tas bort, är det ren tur att inget hänt tidigare? Hoppas du förstår mitt resonemang utan att jag verkar spydig på något vis.

Se bifogad bild. En av de horisontella reglarna kan nog på bilden se ut att ha en påväxt, men det förefaller vara lera/smuts/bruk eller något annat hårt från byggnationen av huset.

Plasten ska bort?

bild.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej.. fukten tar sig nedåt så det är där som det kan uppstå problem , men så kommer det ju värme underifrån och då det torka upp .. Det är nog lite tur i alla fall .. för så här gör man inte. Plast är jätte bra men på rätt ställe och rätta förutsättningar.. Att du har dubbla ventiler är kanon hoppas bara att det finns på andra gavelen också..
Eti
 
Plast där är fel och som sagt en riktigt vattenfälla.
 
Hmmm...tog mig en titt på plasten och åtminstone mot ena gaveln kan man nog se gamla intorkade vattendroppar på plasten ut mot fasaden. När jag lyfte på lite isolering mot en regel vid golvet, såg jag det ni ser på bilden nedan. Det kanske inte är någon jättetillväxt av mögel men nog har regeln varit blöt. Just nu ser allt torrt ut. En fråga bara, regeln som varit blöt är på insidan av plasten, alltså in mot själva vinden. Borde inte kondensen hamna på utsidan?

Jag försöker komma fram till varför man gjort så här. Det kan inte finnas någon rimlig förklaring? Det är bara rätt och slätt fel?

Kan det möjligen vara en förklaring att huset för 15 år sedan värmdes upp med vedpanna, och att vinden då var varm eller förhållandevis varm tack vare murstocken? Sedan 15 år används bergvärme och nu är det definitivt en kallvind.

bild.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Nej, när det är kallare på utsidan så kondenserar vattnet i den varmare luften på insidan mot plasten. Beroende på tempen så kommer vatten fälla ut växelvis på in och utsida.
 
Så trevligt. Då har jag ett problem att ta tag i... Stort tack till er som svarat. Men vad tror du Mathias, om orsaken till plasten möjligen kan vara den tidigare vedeldningen? Anledningen till att jag vill få det till att det varit en god tanke bakom, är för att herrn som byggde huset var såväl byggnadsingenjör som mycket mycket noggrann med både det ena och det andra. Finns knappt ett fel på huset, förutom just detta då...

Fast om vinden var varm förr, då bör ju kondens ha bildats ändå mot plasten....?
 
Tanken var nog god men ändå så fel med tanke på plasten.
Ser inte bra ut men jag tror inte det blir värre, nu när plasten kommer bort.
Skall fundera på det med kondensen. Hmmmm..du fick precis svaret..
det fick man ju lära sig i det militära
Eti..
 
Redigerat:
Suck...nåväl, något ska väl hända mig också. En fundering - tror ni den där regeln är körd, eller kan man tvätta av den med klorin eller något och ha den kvar?
 
ha ett öga på den ibland, spara din fina bild och jämför den med en bild tagen till hösten från samma ställe.. jag brukar känna med en kniv om virket känns fast och fint då är det inga problem..
Blöt nu inte ner den mera ..
Vänligen
Eti..
 
Låt regeln vara, det händer inget med den. Är ju bara lite vattenfläckar, inget mörkt och ruttet.

Om man tänker sig att vinden alltid var ordentligt varm förut så kanske det höll även plasten tillräckligt varm för att vattnet i luften inte ska kondensera mot denna yta. Vedeldandet kan mycket väl ha gjort den skillnaden.

Man kan ju tänka sig att man satt plasten där för att få ett stillastående lager luft - som isolering.
 
Men genom att nu ta bort den (jag förstår ju att jag ska göra det så det är det inget snack om), finns det inte en risk att jag tillför mer fuktig luft utifrån än vad som tidigare varit fallet, och att jag därigenom kanske plötsligt får mögelpåväxt på råsponten eller något istället? Fixar en sak, men får ett nytt problem så att säga?
 
du har ju dina fina ventiler dom fixar resten får vi hoppas ..plasten är fel i vilket fall som helst..
Eti..
 
Att mer ventilation alltid är rätt för en vind, det är inte sant. Om det är bra med mer ventilation styrs av aktuellt väder (är den absoluta fuktigheten högre ute en inne på vinden är det inte så listigt att ventilera in detta) men också av hur mycket varm (och fuktbärande) luft från bostadsytorna som smiter upp på vinden. I ett tätt hus (oftast nybyggda) har man visat att ingen ventilation alls på vinden ger bäst resultat. Tror det går att hitta den undersökningen om man googlar lite.

Gör man förändringar i vindsklimatet - ta för vana att hålla koll på hur det ser ut där uppe någon gång i månaden.

Kallvindar är och förblir en riskkonstruktion och vi borde veta bättre än att fortsätta bygga hus på detta vis. Isoleringen utvändigt även på vinden/taket verkar mycket smartare. Klimatvind brukar det kallas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.