Har en ny robotklippare från Biltema som oftast inte orkar åka hela vägen tillbaka till laddstationen. Den blir urladdad och dör. Vad är felet?
 
M Magnolia69 skrev:
Har en ny robotklippare från Biltema som oftast inte orkar åka hela vägen tillbaka till laddstationen. Den blir urladdad och dör. Vad är felet?
Hej Magnolia69

Du har troligen samma problem som jag har på min Biltema RM1000.
När den är på väg hem för laddning, tappar den tråden och fortsätter rakt fram tills den träffar tråden igen, för följa tråden en bit och sedan tappa den igen, runt, runt, tills batteriet är slut.

Har hållit på i en månad med supporten, utan att vi lyckats lösa problemet.
Vi har utbytt säkert 30 mail och ett antal videos.

Har bytt delar både i klipparen och laddstationen, har bytt hela begränsningskabeln.
Har flyttat laddstationen.

Roboten har även varit hos supportens service verkstad, hittar inget fel.

Har fått en ny maskin, samma problem.

Har verkligen provat allt.

Tyvärr löser detta inte ditt problem, men om fler rapporter in det här, ju större är ju chansen att hitta en lösning.

Så jag tycker du skall kontakta supporten, jag har mailat dom och dom har varit jättebra.

Hör av dig om du hittar en lösning.
 
  • Gilla
fulkopplaren och 1 till
  • Laddar…
Jag har samma problem som Wborn beskriver. Har uppgraderat till senaste mjukvaren på Robotgarden men det gjorde ingen skillnad för det här problemet.

Den funkar klockrent när den startar, följer tråden ut innan den startar klippningen. Och under själva klippningen hittar den alltid tråden. Det är bara när den ska hem igen som den får problem.

Den hittar tråden initialt, och följer den ett antal meter men den tappar ofta signalen och stannar upp, för att sen åka iväg och ett slumpmässigt håll till den träffar tråden igen och gör samma sak igen. Och det händer även om man flyttar den närmare laddstationen.

Har testat flytta laddstationen med oförändrat resultat.

Jag har inte kontaktat supporten än men ska göra det och höra vad de säger.

Nån mer med samma problem?
 
F fulkopplaren skrev:
Jag har samma problem som Wborn beskriver. Har uppgraderat till senaste mjukvaren på Robotgarden men det gjorde ingen skillnad för det här problemet.

Den funkar klockrent när den startar, följer tråden ut innan den startar klippningen. Och under själva klippningen hittar den alltid tråden. Det är bara när den ska hem igen som den får problem.

Den hittar tråden initialt, och följer den ett antal meter men den tappar ofta signalen och stannar upp, för att sen åka iväg och ett slumpmässigt håll till den träffar tråden igen och gör samma sak igen. Och det händer även om man flyttar den närmare laddstationen.

Har testat flytta laddstationen med oförändrat resultat.

Jag har inte kontaktat supporten än men ska göra det och höra vad de säger.

Nån mer med samma problem?
Hej
Precis så gör min också, har testat allt, till och med gjort ett hus bredvid laddaren strömlöst, för säkerställa att inte matar kabel eller elcentral stör.
Har även bytt hela slingan, även fast den var ny från i våras.

Har haft kontakt med supporten hela tiden, dom har varit bra att ha att göra med, men problemet är inte löst.

Tycker verkligen att du skall prata med dom, då att dom ser att det är fler med samma problem.

Tro mig, jag har testat allt, utan resultat
Så jag tror att det finns ett grundläggande mjukvarufel.
 
Hej igen. Har försökt ringa supporten men kommer aldrig fram så nu har jag börjat en mailväxling med dom.
Har filmat när klipparen går hem efter att jag lagt vatten på regnsensorn. Har också tagit tiden på klippningen . Den klipper 3h och 15min. Är detta normalt om 4h total klipptid är vald? Att köra hela slingan o kantklippa tar 8min. Men när den går hem för laddning så dör den efter 3,5 minuter. Så laddningen räcker inte. Borde vara 8min. Så minst 4min till behövs. Har man tur så är den nära laddstationen o då går den in. Annars inte. Funderar på om batteriet är av låg kvalité o laddar ur sig för snabbt? Har något testat att byta batteri?
 
  • Gilla
Wborn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.