I vårt badrum har vi en del fog som mörkar mycket så fort den blir blöt, och annan fog som inte påverkas alls av vatten. Allt nyrenoverat, så olika ålder kan inte vara en faktor, däremot ditlagt vid olika tillfällen. Dvs inte blandad/pålagd samtidigt.

Vad beror det på? Någon som har koll?
 
S
kanske torkar snabbare där, kanske inte blir lika blött.
har du golvvärme?
 
Gångytor som är smutsiga/feta blir mörkare?
 
Jag förklarade rätt lite, inser jag. Vi har fyra olika fogar i badrummet. Två olika på golvet (en mörkare fog i duschhörnan och en ljusare utanför). Den mörkare fogen blir genast jättemörk när vatten kommer på den, medan den ljusare inte påverkas alls. Likaså på väggen - inne i duschen har vi två olika kakelfogar där den som är lite mörkare från början blir jättemörk när den blir blöt och den ljusare inte påverkas alls.

Jag tror inte det kan ha med smutsiga/feta/använda fogar att göra, det var så från första början.

Jag vet inte om det hör till saken att båda de fogarna som blir väldigt mörka av vatten har en annan färg än vi beställt (som torra alltså). Den på golvet skulle vara betydligt mörkare (den får faktiskt "rätt" färg när den blir blöt och mörk) och den på väggen skulle varit likadan som den ljusa som inte påverkas av vatten. Plattsättaren själv förstår inte hur färgen kan ha blivit som den blivit, han säger att han tagit rätt fog och blandat rätt.

Det är ju inget problem att de ändrar färg när de är blöta, men jag är liksom en sucker för att förstå varför det blir som det blir, och det här har jag ingen förklaring till. :)
 
S
syns väl inte lika mycket
 
Är dom lika grova? eller är den ljusa slätare?
Kan vara olika mycket plast i dom
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.