I somras byggde jag en trädgårdsbod. Då jag ännu inte funnit rätt fönster så står den med tre väggar och en vägg öppen. Som ett vindskygg skulle man kunna säga. Utvändigt har jag målat panelen med falurött. Invändgigt är det trärent. Nu idag när jag kikar så ser jag att insidan av panelen är ganska kraftigt angripen av mögel. Varför blir det så? Allt är under tak. I den här "boden" förvarar jag dessutom överblivet spillvirke från bygget av boden. På det virket ser jag inga spår av mögel. Det är som att man måste såga till panelen och skruva fast den för att den ska börja mögla. Märkligt.

Jag har andra träkonstruktioner på samma fastighet som har stått som obehandlat virke under tag sedan 1972 utan mögel.

Hur behandlar man enklast trä för att det inte ska mögla? Finns det något enkelt/billigt?
 
Känns konstigt tycker jag spontant. Kanske funnits mögelsporer sen innan?
Kan inte ge en förklaring till varför det blivit så här, men jag hade nog tvättat med någon typ av fasadtvätt/mögeltvätt.
 
Som sagt virket måste haft nåt skit i sig. Byggde en carport o fick ut 2 brädor av 1 när ja kapade. Just en bräda var båda helt gröna på insidan efter ett tag så den brädan hade nå skit sen innan då alla andra inte fått nåt
 
Mögelsporer finns i luften överallt, vid rätt förutsättning så landar det sporer som kan växa vidare och utveckla sig. Därför kan mögel uppstå på väldigt sporadiska ställen som uppe på takfoten på en specifikbräda på en råspontslucka eller som i detta fall. Behöver inte komma från något som är ditlagt
 
Hur blir man av med det på ett enkelt sätt?
 
O Olf Oggler skrev:
Hur blir man av med det på ett enkelt sätt?
Tvätta med fasadtvätt/mögeltvätt. Finns att köpa i alla byggvaruhus.
 
Eftersom sporerna finns i luften hela tiden så är det enda sättet att inte ge det förutsättningar att gro.
 
Eftersom man kan se det på enstaka brädor på t ex en vägg eller tak som är i stort sett nybyggt (inom 1:a året) och även ibland skoavtryck som är svarta på en bräda, så känns det rimligt att dra slutsatsen att det är hanteringen av virket som är avgörande.

Hade det varit pga miljön där huset står så hade ju alla brädor varit lika ankomna.

Mkt mer troligt att de enstaka brädor som blir ankomna varit dåligt hanterade. T ex legat överst i brädtraven och fått ta emot damm, smuts och ev fukt (regn, snö, dagg), eller kommit från en misslyckad batch med torkat virke, eller varit från ett extra frodväxt träd (=extra dålig kvalitet), etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.