Håller på med köksrenovering och ritade och beställde stommar från IKEA. Fläkten behövde minst 45 cm över hällen så tänkte det var lugnt. Ser man bilder på kök så verkar det vara vanligt med fläktskåp på samma höjd som skåpen bredvid. Nu mitt i montering så läste jag manualen för inköpt induktionshäll och upptäcker att den kräver minst 75 cm till fläkt/skåp :surprised:
Är min häll ovanlig eller struntar andra i att sätta fläkt enligt rekommendation? :thinking: En induktionshäll borde väl kunna kräva mindre avstånd jämfört med en gammal värmestrålande spisplatta.
Blir till att köpa en 60-skåp istället.
 
Hällen borde inte påverkas alls. Men fläktar brukar ha en specificerad höjd.
 
Det låtet som ett konstigt krav. Kan du länka till manualen?
 
BirgitS
D Divvi skrev:
En induktionshäll borde väl kunna kräva mindre avstånd jämfört med en gammal värmestrålande spisplatta.
Nej, det har med risken för brand att göra. Ovanför gasspisar brukar det krävas extra höjd just av det skälet. Men jag har ingen aning om varför just den häll du har valt vill ha mer fritt avstånd, min induktion kräver inte mer än vanligt 50 cm.

Men jag tror det är bra om du kollar med Ikea för bilden är lite oklar eftersom det är inritat en träskiva ovanför hällen och överskåpen är lika djupa som bänkskivan.
 

Bästa svaret

Värdelös bild, men på samma sida i manualen har dom ju skrivit:
"Minimiavstånd mellan köksfläkten och
spishällens yta måste minst motsvara det
avstånd som anges i
monteringsinstruktionerna för köksfläkten."


Då borde det ju vara lugnt för dig.
 
  • Gilla
NizzeBygg och 1 till
  • Laddar…
Håller med om att bilden är bristfällig.
Jag tänkte att maxeffekten över 7 kW kunde vara orsaken, men kanske inte är onormalt heller.
 
BirgitS
D Divvi skrev:
Jag tänkte att maxeffekten över 7 kW kunde vara orsaken, men kanske inte är onormalt heller.
Det är det vanliga för hällar, 2 faser med 16 A.
 
Jag fick svar från tillverkaren. Det är texten som gäller. Bilden ska visa mått till tak utan fläkt, men det tycker jag inte var så tydligt.
Tack för era svar.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
75cm till nästa väggskåp så att fläkten får plats där under?
 
Svar från tillverkare: ""C" måttet är fritt mot "tak", dvs ej fläkt inkluderad."
Vet inte när det används. Fläkt i bänkskivan?
 
tommib
Om du tittar på bilden igen så ser du att överskåpen är i linje med underskåpen. Jag är rätt säker på att måttet ska förstås som minsta plats som krävs för att kunna arbeta vid hällen och/eller att det inte ska bli för varmt ovanför den när överskåpen täcker hela djupet.

Så ser inga normala kök ut så måttet är ganska irrelevant. Det finns säkert någon regulatorisk anledning till att det är med men jag ser ingen praktisk användning för det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.