Hej!
Jag har vattenburet värmesystem i huset som värms upp med en pelletsbrännare på en kombipanna.
När alla termostater på elementen står på max så skiljer temperaturen en hel del i våra rum, för att testa att jämna ut detta har jag då sänkt vissa termostater kraftigt, 4st av totalt12 är nästan avstängda. Trotts detta har inte pelletsförbrukningen per dygn minskat. Vad beror det på?
 
Vad för panna. Sitter det en shunt och pump ovanför pannan. Pannan är bara en vattenkokare och går efter inställda värden, troligen så är det en VVB i den med.
 
  • Gilla
mikael.lofving
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Vad för panna. Sitter det en shunt och pump ovanför pannan. Pannan är bara en vattenkokare och går efter inställda värden, troligen så är det en VVB i den med.
Egor-V25
Shuntventil på pannan
Cirkulationspump på returledning
 
Jepp det enda du kan göra är att ställa om kurvan, det sitter säkert en reglercentral för värmen på väggen. Du kan följa ledningen från shuntmotorn vart den går och ta ett foto på den är bra.
 
  • Gilla
mikael.lofving
  • Laddar…
M mikael.lofving skrev:
Hej!
Jag har vattenburet värmesystem i huset som värms upp med en pelletsbrännare på en kombipanna.
När alla termostater på elementen står på max så skiljer temperaturen en hel del i våra rum, för att testa att jämna ut detta har jag då sänkt vissa termostater kraftigt, 4st av totalt12 är nästan avstängda. Trotts detta har inte pelletsförbrukningen per dygn minskat. Vad beror det på?
Hur mycket kallare har det blivit i rummen med avstängda termostater? Man brukar säga att för varje grad lägre inomhustemperatur kan man spara ca 5%. Men det gäller ju då hela byggnaden.
 
  • Gilla
mikael.lofving
  • Laddar…
För att få ner förbrukningen måste temperaturen inne sänkas märkbart. Utetemperaturen varierar nog mer dag till dag än vad du ändrade inne.
 
  • Gilla
mikael.lofving
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
För att få ner förbrukningen måste temperaturen inne sänkas märkbart. Utetemperaturen varierar nog mer dag till dag än vad du ändrade inne.
Varför det? Jag har ingen givare vare sig inne eller ute som reglerar värmen. Det gör väl bara shunten på pannan?
 
J jonaserik skrev:
Jepp det enda du kan göra är att ställa om kurvan, det sitter säkert en reglercentral för värmen på väggen. Du kan följa ledningen från shuntmotorn vart den går och ta ett foto på den är bra.
Jag har ingen reglercentral, så moderna grejer finns inte här
 
Ulltand Ulltand skrev:
Hur mycket kallare har det blivit i rummen med avstängda termostater? Man brukar säga att för varje grad lägre inomhustemperatur kan man spara ca 5%. Men det gäller ju då hela byggnaden.
Svårt att säga, ngn grad kanske. Men inte mkt. Är det möjligt att övriga radiatorer har blivit varmare istället?
 
M mikael.lofving skrev:
Jag har ingen reglercentral, så moderna grejer finns inte här
Har du ingen motor på shunten.
Så du springer ner och upp i källaren och ställer om shunten manuell då. Det är liksom lite av en katastrof med det. Värmen åker nog bra JOJO i huset när tempen ute åker JOJO. Med en automatik kommer klimatet at vara mycket bättre och spara en hel del.
Är det rätt uppfattat av mig med om shunt.
 
  • Gilla
mikael.lofving
  • Laddar…
M mikael.lofving skrev:
Varför det? Jag har ingen givare vare sig inne eller ute som reglerar värmen. Det gör väl bara shunten på pannan?
Hur skulle annars energiförbrukningen bli annorlunda?
 
  • Gilla
mikael.lofving
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Har du ingen motor på shunten.
Så du springer ner och upp i källaren och ställer om shunten manuell då. Det är liksom lite av en katastrof med det. Värmen åker nog bra JOJO i huset när tempen ute åker JOJO. Med en automatik kommer klimatet at vara mycket bättre och spara en hel del.
Är det rätt uppfattat av mig med om shunt.
Ja det stämmer, ändrar den inte så ofta dock, bara vid större långsiktiga förändringar i väderprognosen utan lever just nu med temperatur som varierar mellan 18 och 22 typ.
Men hade vvs-firman på plats innan jul precis och väntar på en offert på installation av shuntautomatik
 
D Daniel 109 skrev:
Hur skulle annars energiförbrukningen bli annorlunda?
Tänkte om jag stryper termostaterna så skulle det gå åt mindre energi. Värmen i huset beror ju även mkt på utetemperaturen.
 
Ta in fler offerter och det finns flera fabrikat och priset kan variera rätt häftigt, med en så gammal panna räcker med en enklare variant. Behövs inget med allsköns styrning via någon APP, sen bara ha en utomhusgivare är bäst. Vem vet pannan kanske åker ut nästa år och varför då sätta in något dyrt
 
  • Gilla
mikael.lofving
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.