varför måste vitvaror låta när de är färdiga ? :@ har man så bråttom när nåt är färdigt så är man väl inärheten av prylen ifråga
själv har jag en micro & en tvättmaskin som glatt piper när de är färdiga, jag hör väl när de tystnar ju.
räcker om de låter vid olika larm
 
:) Jag undrar dessutom varför de alltid(?) piper ett ojämt antal gånger. Försökte få svar på det en gång i ett "vi svarar på allt" program i radion och demonstrerade tillochmed detta i direktsändning med värmeugnen i köket på lunchrestaurangen jag råkade befinna mig på när de ringde och tyckte jag skulle ställa frågan själv (hade skickat ett mail innan).

Dessvärre vet jag inte om de fick något svar, jag kunde inte lyssna på programmet nästa gång det sändes, och på den tiden fanns inte poddradio eller "lyssna igen".

Våra två microugnar och vår diskmaskin piper alla ett ojämt antal gånger. Microugnarna på jobbet, diskmaskinerna där, värmeugnen på lunchrestaurangen.... jag har ännu inte sett/hört en vitvara som piper ett jämt antal gånger.
 
och varför kan man inte stänga av signalen?stör mig mest när man timar tvättmaskinen på kvällen och den tjuter så man måste ha dörren stängd till tvättstugan för att inte väcka alla hmm
 
På våran 4 dagar gamla torktumlare kunde man stänga av slut-pipet !
Faktiskt unde man ställa ljudvolymen på pipet i 4 steg, vi valde OFF

(Medans jag skrev detta började diskmaskinen sitt envetna piiipande, en lång hög signal - klart värst i vårt hus)
 
Jag har öppnat både micron och bakmaskinen och satt en tejpbit på summern för att tysta dem lite.

Men vår micro (Samnsung) piper fyra gånger...
 
Vår diskmaskin kan man faktiskt också ställa volymen från noll och upp några steg. Men den piper så diskret nu så det gör inget :)
 
Ellagård. Ha, det måste vara något fel på den micron. Säker på att det inte står något i manualen om felkod som piper fyra gånger? ;-)
 
Det måste väl vara för att dra till sig uppmärksamhet. Någon slags långsökt exponeringsbehov hos konstruktörer kanske? Det gäller ju ganska många apparater. Telefoner har knappljud, datorer har ljud till en massa meningslösa syften. Installerar man ett nytt program på datorn så är ofta det första man får göra att lära sig hur man stänger av ljuden. Spishällar med touchkontroller har väl ljud för att i någon mån kompensera för det undermåliga användargränssnittet. Kameror har ett meningslöst inspelat klickljud när man tar bilder. Just mikrons pling när den är klar har jag inte så stora problem med, men så är det inte heller varje månad jag använder mikron.

Erik, förespråkaren av tysta apparater.
 
Nu fick jag äntligen inspiration att gå igenom manualen till diskmaskinen (AEG), och stängde av ljudet. Tack!
Vi har pipande diskmaskin (ja, inte nu längre), mikro och tvättmaskin. Vi är rätt så många i hushållet, så maskinerna går ofta. Vi håller på att bli galna på pipandet. Diskmaskinen har varit värst, den ger sig inte, utan piper i evigheter tills någon stänger av eländet.
Jag kan inte heller förså vilken funktion pipandet har (förutom mikron kanske). Maskinerna visar ändå hur mycket tid finns kvar, och det hörs och syns när de är klara.
 
Själv blir jag mer förbannad på att ala vitvaror har försetts med lysande digitala displayer som får köken att se ut som rymdskepp på natten :)
 
De är jättebra att "navigera" med på natten, man behöver inte tända lyset
 
Håller helt med Tallmilan, det är ju kalas att slippa tända mördarlampan i taket när man skall gå förbi köket på väg till toaletten mitt i natten och ögonen är inställda på mörker. Ett snällt och behagligt blå ledljus som kommer från kylskåpet är alldeles perfekt.
 
Har en LG Diskmakin som piper fyra gånger när den är klar...
 
P
kiirus skrev:
Jag kan inte heller förså vilken funktion pipandet har
Min teori är att vissa disk- och tvättmaskiner piper för att man ska kunna stänga av el och vattentillförsel när maskinen är färdig. Sen håller jag med om att det är ett otyg när maskinerna står och piper högt och länge när jag ska sova. :@
 
Våran LG tvättmaskin vill också pipa när den är klar...men det står ju i manualen hur man stänger av det....och ja det värt att känna sig lite omanlig ett tag och läsa manualen för att få det tyst ;=)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.