IMAG0731.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lampan är en LED-lampa som sitter efter en strömbrytare.

Hur kan den "glöda" trots att brytaren är av?
 
Du får säkert ett helt tekniskt korrekt svar av någon annan, men som jag förstått är det krypström som går bakvägen till lampan som gör den lysande. Behövs en strömbrytare som bryter bägge ledare för att den skall slockna helt..
 
Bryter inte in "vanlig" väggströmbrytare det?
 
Det brukar bero på induktiv eller kapacitiv koppling mellan ledare. Det kan ske om tändtråden ligger tillsammans med en spänningssatt fasledare i ett rör med en viss längd. LED kräver så lite energi för att "glöda" att en ström i mircoampereområdet räcker.

Om det på samma tändtråd även finns en glödlampa så kommer den att "kortsluta" denna kapacitiva spänning, så det kan du om möjligt prova för att bekräfta denna teori.

För att lösa problemet utan att byta ljuskällor kan man dels kontrollera att strömbrytaren bryter fasen och inte nollan. Om du endast har en strömbrytare så kan den sedan kopplas om så att tändtråden blir kopplad till nollan i avslaget läge, då hålls tändtråden ned mot noll och kommer inte att fånga upp några kapacitiva spänningar. Man kan slutligen laborera med RC-nät och dylikt som filtrerar bort dessa störningar.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Eller enkelt förklarat, vänd på stickproppen!
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
tommib
Husqvarna220Ac skrev:
Eller enkelt förklarat, vänd på stickproppen!
Nej, det kommer inte hjälpa. Om jag förstår Bo rätt så menar han att man ska ta en trappbrytare och koppla baklänges så att tändtråden går från den gemensamma polen och fas resp nolla kopplas till de två "utgångarna". Då kommer tändtrådens potential att hållas mot noll trots induktiv/kapacitiv koppling.

Att vända på stickproppen hjälper inte, det ändrar inte vilka trådar som är kopplade till lampan, bara vilken som är vad. Dessutom är lampproppar polariserade (även om denna kanske inte har en lamppropp) så de kan inte vändas med mindre än att man flyttar om ledarna i uttaget eller proppen (vilket inte är att rekommendera).
 
  • Gilla
Niburu
  • Laddar…
Är det en vanlig stickproppsansluten lamparmatur så brukar det hjälpa att vända på stickproppen, vi har likadant på alla fönsterlampor samt julstakar..

Givetvis om det är gristryne kontakt så måste trådarna kastas om, så fasen bryts.
 
Måste vända trådar i detta fall. Gristryne.
 
I de fallen så handlar det dock om att nollan bryts istället för fasen, och detts får lampan att "glöda". Brytare som sitter på lampsladdar är i princip alltid enpoliga.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Är den kopplad till lamputtag i fasta installationen hjälper det knappast att vända på anslutningarna. Kolla att fasen bryts, ligger det fel vilket inte är så troligt kan det hjälpa att lägga det rätt.

Enklast och bäst i de här fallen är att lägga en RC-länk parallellt med uttaget om man vill bli av med den störande kapacitiva spänningsättningen. Hoppas den inte är induktiv, då har du troligen värre problem i anläggningen. :)
 
Skulle prova vända, då en diod brukar "spärra" åt ett håll..

I kontakten så bryts alltid tändtråden, och nollan går direkt till lampan, så felet måste annars vändas i uttaget..

Vi har Led överallt, men mestadels stickproppsanslutna, vilket blir samma sak..
 
Visst, det kostar ju ingenting att prova om man har en stickpropp som kan vändas. Men hur menar du att problemet uppstår och hjälps av att vända på stickproppen? Vi pratar här om 230 V AC.
 
Vändlösningen tror jag endast fungerar när det är stickproppsanslutna (med tillhörande sladdströmbrytare) belysningar det rör sig om.
Där är det snarare nollan som får någon kapacitiv koppling mot jord tror jag, och därmed får lampan att lysa svagt när fasen är obruten. "Tändtråden" går ju aldrig parallellt med en spänningsförande ledare i det fallet.
 
Lampan är kopplad med lampkontakt till takdosa och vidare till strömbrytaren. Jag är inte elektriker så det jag kan prova är att skifta kablarna i stickproppen.
 
Då är det konstigare, håller med föregående, att i flesta fallen är det med sladdströmbrytare som problemet brukar uppstå.

Som jag sa tidigare så vid fast installation brukar tändtråden ligga över brytaren, och nollan går direkt till lampan..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.