Administrator
· Skåne
· 6 522 inlägg
Det är alldeles för varmt i vår tillbyggnad. Ofta är det över 25 grader och det är aldrig lägre än 23 grader.
Vi har vattenburen golvvärme (LK Systems) och det har funnits i 10 år. Alla 5 termostaterna lyser alltid röda, oavsett vilket läge jag vrider dem till.
Kan det vara så att termostaterna gått sönder Har för mig att vi tidigare (för flera år sedan) lagat termostaterna genom att byta ut ett litet ”stift” eller en propp eller vad man ska kalla det inne i ”mottagaren”.
Eller beror felet mer sannolikt på att vi matar tillbyggnaden med för hög värme.
Vill så gärna få ner värmen i tillbyggnaden till typ 21 grader så att det det går att vara inne i den delen av huset.
Bild på termostat och ”stift”.
Vi har vattenburen golvvärme (LK Systems) och det har funnits i 10 år. Alla 5 termostaterna lyser alltid röda, oavsett vilket läge jag vrider dem till.
Kan det vara så att termostaterna gått sönder Har för mig att vi tidigare (för flera år sedan) lagat termostaterna genom att byta ut ett litet ”stift” eller en propp eller vad man ska kalla det inne i ”mottagaren”.
Eller beror felet mer sannolikt på att vi matar tillbyggnaden med för hög värme.
Vill så gärna få ner värmen i tillbyggnaden till typ 21 grader så att det det går att vara inne i den delen av huset.
Bild på termostat och ”stift”.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Administrator
· Skåne
· 6 522 inlägg
Administrator
· Skåne
· 6 522 inlägg
Nu har jag bytt ut glassäkringen i skåpet men jag tror inte att det var säkringen det var fel på. Det lyser fortfarande rött på samtliga termostater.
Det viktigaste att kontrollera om det är varmt inne på sommaren är att cirkulationspumpen/-arna är avstängda. Utan denna kan värmevattnet inte cirkulera (om man inte har ett mycket gammalt system med självcirkulation). Vill man ha vattenburen golvvärme från pannan i badrummet på sommaren blir det lite knepigare och hela systemet måste ses över för att det ska bli bra.
Administrator
· Skåne
· 6 522 inlägg
Jag var precis nere i källaren i det gamla huset (därifrån det varma vattnet till golvvärmen i tillbyggnaden matas) och ser att jag har slagit av en cirkulationspump i tron att den skulle minska värmen i tillbyggnaden.J Josth skrev:
Men nu tror jag att värmen i vattenrören blivit uppvärmda och ligger kvar utan någon cirkulation vilket gör värmesystemet supertrögrörligt.
Nu när jag slår på den cirkulationspumpen så sjunker värmen. Åtminstone i matningen till tillbyggnaden.
Temperaturmätarna visar inomhustemperaturen eller lite högre om värmeläckage från pannan. När man sätter på cirkulationspumpen så kan nålen på termometern sjunka en del om den varit påverkat av värmeläckage från pannan som jämnas ut om man sätter på cirkulationspumpen.
Administrator
· Skåne
· 6 522 inlägg
Är det golvvärme som är problemet till att börja med? Den kan ju inte kyla golvet. Och under de gångna veckorna har i alla fall inte jag haft någon möjlighet att komma ner till 21º inomhus utan AC. Är cirkulationspumpen avstängd kan du räkna med att det kommer marginellt med värme den vägen.
Sen kan man väl kolla på värmekällan, värmepump, vedpanna etc om den producerar värme eller läcker ut värme på systemet men som skrivit så har ju vi haft fint väder som värmer kåkar....vi har haft 29° på övervåningen som värst med en vp som cirkpump är avstängd på.
Administrator
· Skåne
· 6 522 inlägg
Min ursprungsfråga är nog ”vad betyder det när alla termostater alltid lyser röda?”.
Orsaken till att det är för varmt kanske helt enkelt beror på att lättbetongväggar, betonggrund och det stillastående vattnet i golvvärmesystemet helt enkelt är väldigt uppvärmt och att det tar lång tid (flera dygn) innan temperaturen går ner till en nivå som är beboelig.
Jag har trott att vi matar in för varmt vatten in i tillbyggnadens golvvärmesystem men det kanske inte behöver vara den största orsaken.
Orsaken till att det är för varmt kanske helt enkelt beror på att lättbetongväggar, betonggrund och det stillastående vattnet i golvvärmesystemet helt enkelt är väldigt uppvärmt och att det tar lång tid (flera dygn) innan temperaturen går ner till en nivå som är beboelig.
Jag har trott att vi matar in för varmt vatten in i tillbyggnadens golvvärmesystem men det kanske inte behöver vara den största orsaken.
Jag tror också värmen beror på att det magasineras mycket värme i husets konstruktion.
Enligt manualen från LK Systems: Funktionsbeskrivning BAS
• Tänd diod på LK Rumstermostat indikerar att den ”kallar” på värme och ställdonet öppnar ventilen på värmekretsfördelaren.
• Släckt diod indikerar att motorn stänger och cirkulationen avstannar i golvvärmekretsen.
• Är anläggningen uppkopplad via LK Kopplingsbox, indikerar boxens interna dioder när ställdonet öppnar respektive stänger (tänd diod = ställdonet öppnar).
• Ställdonets ”hatt” indikerar om ventilen är öppen eller stängd. Är hatten i sitt övre läge (den blå markeringen på hatten är synlig) är ventilen öppen, vilket ska vara läget för ställdonet när rumstermostaten kallar på värme. Gångtiden för motorn är ca 5 min.
• Rumstermostater och ställdon är strömlöst öppna (NO) 24 V AC.
• För att driva rumsregleringen har kopplingsboxen en integrerad transformator 230/24 V AC, 40 VA. Transformatorn är försedd med finsäkring på primärsidan. Före ett eventuellt säkringsbyte ska spänningen till kopplingsboxen brytas.
Enligt manualen från LK Systems: Funktionsbeskrivning BAS
• Tänd diod på LK Rumstermostat indikerar att den ”kallar” på värme och ställdonet öppnar ventilen på värmekretsfördelaren.
• Släckt diod indikerar att motorn stänger och cirkulationen avstannar i golvvärmekretsen.
• Är anläggningen uppkopplad via LK Kopplingsbox, indikerar boxens interna dioder när ställdonet öppnar respektive stänger (tänd diod = ställdonet öppnar).
• Ställdonets ”hatt” indikerar om ventilen är öppen eller stängd. Är hatten i sitt övre läge (den blå markeringen på hatten är synlig) är ventilen öppen, vilket ska vara läget för ställdonet när rumstermostaten kallar på värme. Gångtiden för motorn är ca 5 min.
• Rumstermostater och ställdon är strömlöst öppna (NO) 24 V AC.
• För att driva rumsregleringen har kopplingsboxen en integrerad transformator 230/24 V AC, 40 VA. Transformatorn är försedd med finsäkring på primärsidan. Före ett eventuellt säkringsbyte ska spänningen till kopplingsboxen brytas.
Liknande trådar
-
Varför lyser inte vägglampan?
Belysning -
Varför lyser den gröna lampan på min Biomatic 20+ innan den har tänt, och tänder gör den inte
Ved, Pellets, Flis -
Varför man inte alltid ska lita på reparatören…
Vitvaror -
Varför alltid ”rätt” till ersättning?
Övrigt husrelaterat -
Varför lyser det en röd lampa till höger på mitt kontrollskåp till 4evergreen reningsverk
Vatten & Avlopp