Provat i 2 omgångar nu att så gräs. En gång i början av sommaren först. Vi grundade med jord från komposten och försökte plantera ut gräsfrön. Vet inte om vi sådde för grunt eftersom redan första vattningarna kom gräsfröna upp på ytan och flera låg sedan fullt synliga. Det var en liten plätt men det kom upp kanske ett grässtrå Därefter växer det bara ogräs.
Plätt nr 2 sådde vi nu på sensommaren . Även här kom fröna upp när vi vattnade fast vi grävde djupare och inte ett strå har synts till. Vad gör vi för fel?
 
Prova att vattna mindre men ofta.
 
  • Gilla
Empis
  • Laddar…
Jag har inte vattnat min alls och det växer. Krattade, sådde och körde med gallervält.
 
janwide
Kanske är jorden från komposten för ”stark”. Om ni bara tar jord ur komposten och lägger överst så är den extremt näringsrik vilket kanske kan bränna fröna. Frön tror jag inte behöver någon egentlig näring för att gro utan det är först när grässtråna ska växa sig starka som man bör tillföra näring. Jag har bara luckrat upp befintlig jord lite på ytan och eventuellt tillsatt lite planteringsjord för att fylla ut i svackor. Sedan har jag täckt sådden med en byggplast efter vattningen så att fukten hålls kvar. Är absolut inte någon expert men mina grässååddar har tagit sig väldigt bra.
 
Kompostjord som brutits ner av trädgårdsavfall är inte särskilt näringsrik, det är ett allmänt missförstånd så den kan absolut inte bränna någon växtlighet. Kompostjord är i första hand mull som är viktigt vid all odling.
Den är varken sur eller basisk utan har ett neutralt pH värde.
Möjligen är komposterat matavfall mera näringsrikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.