I min sommarbostad har jag fått problem med illaluktande varmvatten. Varmvattenberedaren installerades för kanske fem år sedan.

Läste någonstans att en del i varmvattenberedaren kan behöva bytas.
Tacksam för tips och synpunkter!
 
MultiMan
Vad säger vattenproverna? Mycket svavelväte?
 
Vattenprover togs förra året utan anmärkning
Kan tillägga att varmvattnet har varit illaluktande både i år och förra året.
 
Med lite svavelväta i vattnet och en offeranod i VVB, så förstärks lukten till ruttna ägg. Magnesiumenet i offeranoden gör att en kemisk reation blir. Beroende på fabrikat på VVB, kan den demonteras lätt, en del VVB sitter den i bottendelen och el-patronen måste tagas ut. Fab på VVB.
 
Jag tror du tänker 'offeranod' - dock är det bara en del beredare som har det - oftast de med emaljerad kärl för att skydda stålet under emaljeringen om det har porer redan från tillverkningen eller den får sprickor med tiden, medans de med koppartank eller i syrafast har ofta det inte. - det är viktigt att man väljer beredare med rätt kärlmaterial beroende på din vattenkvalitet om det skall hålla länge.

---

Varm vatten avger gaser lättare än kallvatten så har du en smula svavelväte i vattnet så märks det mer med varmt vatten.


svavelväte i vattnet förekommer rätt ofta periodvis när man har djupborrade brunnar för vatten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.