Ska försöka göra en kort sammanfattning:

Hus från 1936 med källare
Eget avlopp
Ventilation: självdrag samt PAX-fläkt i badrum

På hösten när det börjar bli kallt, eller som nu på våren när det börjar blir varmt, får jag en mycket dålig lukt i köket som verkar komma från utrymmet under diskbänken i köket. Resten av året känner jag inget.

Lukten är stickande och kemikalisk, det luktar inte avlopp eller lik, men det luktar fuktigt.

Varje gång det händer kollar jag ordentligt men det är inga läckage, ingen kondens vad jag kan se och inget som känns fuktigt.

Jag har två teorier om vad det kan vara:
1. Lukten kommer från avloppet som av någon anledning påverkas av väderomslaget.
2. Lukten kommer från kondens pga väderomslaget.

Problemet med teori ett är att det inte luktar avlopp. Inte alls tycker jag.

Problemet med teori två är att jag inte förstår var kondensen skulle komma från. Källaren är luktfri och inte speciellt fuktig. Delen av köket där lukten kommer från är inte vid en yttervägg, utan i huset så att säga.

Inte heller får jag några allergiska besvär från lukten. Jag är superkänslig för fukt, räcker med lite kondensfukt så brukar mina ögon och näsa rinna men inget från detta, även när jag rotar runt länge under vasken och utsätter mig för lukten en längre tid.

Jag har letat efter orsaken i tio år nu men blir inte klok på vad som händer.

Alla idéer eller uppslag på vad det kan bero på uppskattas!

Tack på förhand,
Vh Philip
 
Nu gissar jag fritt :)
1/ trekammarbrunn? Kan det ha något med avluftningen i din avloppsbrunn? Öppna och lukta där inne om det luktar likadant. Om det blir övertryck i avloppsbrunnen så kan det pysa ut genom otätt avloppsrör under diskbänken kanske? I brunnens första kammare brukar det jäsa och fermentera ....

2/ Kanske avluftning av husets avloppsrör som går ut genom taket är lokaliserade nära diskbänken? pyser ut vid övertryck av någon skum anledning?

3/ Uppvärmning: Vedannan? Sotlukt? Otätt skorsten eller annan kanal som besvärar när du eldar på halvfart i pannan? Det skulle stämma best med din beskrivning att det börjar lukta när det börjar bli kallt men inte riktig kallt och sen när det blir varmare men inte tillräckligt för att sluta elda. Sotet har en karakteristisk rökig lukt som är inte lik avloppslukt. Om du eldar sämre ved ( små pinnar, ej det vanliga vedsort som du använder när det ska eldas på allvar) så kan det också bidra med konstig lukt och dålig drag i skorstenen och det kan sota reel. Om du eldar sparsamt och stryper luft till pannan så blir det mer sot .... men nu vet jag ju inte om du har vedpappa eller kanske en kamin eller kökspanna? Huset är ju från 36 så troligtvis fanns en ( olje)panna när den byggdes
jag bara gissar ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
Philipgbg
  • Laddar…
Tack för svar. Alla inspel är välkomna 🙂

Jag ska försöka lokalisera avluftningsröret, vet faktiskt inte var det går. Tack för tipset!

Annars är jag som du mest inne på något med brunnen, grejen är att jag redan kollat lukten i brunnen och den luktar typ ingenting.

Doften är också lite annorlunda mot avlopp. Det luktar mer som fuktig gammal byggskiva.

Huset har bergvärme som kompletteras med kamin. Är ganska säker på att det inte är sotlukt från skorsten då det inte stämmer med lukt plus att murstocken är en bit bort från källan till lukten.
 
Hur ser det ut under köksskåpet där avloppet går? Stora hål i golvet ner i bjälklaget tex?

Vårt hus är också från 1930-talet. Hos oss kan det lukta gammalt kutterspån från diverse springor mot golv och tak när det blåser in i bjälklaget, samt från vinden eftersom luckan är lite otät. Fukt och temperatur kan också påverka lukten. I köket hade man helt enkelt kapat golvbrädor för att dra avloppet från köket till källaren, så kutterspånet i bjälklaget låg helt exponerat under köksskåpet där avloppet gick.
 
  • Gilla
Philipgbg
  • Laddar…
Hej och tack för svar. Ja det är hål vid avloppsrör och ungefär samma förutsättningar som du. Men doften är så otroligt stark. Är man iväg ett tag och kommer hem så är det som en vägg av lukt som möter en. Jag har tidigare renoverat vinden i samband med takbyte och bytt ut spån mot glasull så jag är bekant med lukten av fuktigt kutterspån, men detta är mycket värre.

Men det kan såklart vara så att det finns äldre byggmaterial som jag inte ser som ligger och luktar och som inte ger sig till känna förrän luften börjar röra på sig vid väderomslag. På andra ställen i huset har det använts ett tapetlim som luktar, jag får känslan av att just gamla lim luktar.

Jag tackar för input i denna tråd, tror nog att jag får riva och kolla. Ska ändå riva toaletten som ligger bredvid köket och badrummet som ligger ovanför i samband med stambyte. Hade hoppats på att slippa riva köket med då det är i helt ok skick men vete tusan om jag kommer åt hela avloppsstammen utan att riva köket.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.