Hej
Jag har testat alla mina jordfelsbrytare och psa:er nyligen (årsvis motionering)
Vad jag lade märke till var att ganska många löste ut inom 20-40ms ( @Mikael_L hade en teori i en annan tråd att det var för att det är 1-2 helvågor).
Men en hel del löste inte ut förrän över 100-200 millisekunder.
Jag vet att alla värden är godkända, men det var ändå två ganska distinkta grupper av tider. Alla jordfelsbrytare är av god kvalitet (hager och aeg)
Kan det bero på att dom inte är motionerade, eller är det helt enkelt olika konstruktioner i dom?
 
Ditt första fall med 20-40 ms beror som Mikael troligtvis menar på i vilken del av perioden du triggar PMR-utlösaren alltså om positiv eller negativ halvperiod är den som passar för att försvaga permanentmagneten och ge trip. Det andra tyder mer på att du har typen korttidsfördröjda alltså en fast tid vald under de maximala normalt 300 ms vid 30 mA som ska undertrycka sporadiska utlösningar på grund av tex transienter etc.

Det du kan se mer till är att de är konsekventa vid upprepade mätningar då är det ok och knappast brist på motionering.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Du måste såklart öppna dom och se hur dom är konstruerade.
 
  • Haha
Uffe A
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Ditt första fall med 20-40 ms beror som Mikael troligtvis menar på i vilken del av perioden du triggar PMR-utlösaren alltså om positiv eller negativ halvperiod är den som passar för att försvaga permanentmagneten och ge trip. Det andra tyder mer på att du har typen korttidsfördröjda alltså en fast tid vald under de maximala normalt 300 ms vid 30 mA som ska undertrycka sporadiska utlösningar på grund av tex transienter etc.

Det du kan se mer till är att de är konsekventa vid upprepade mätningar då är det ok och knappast brist på motionering.
Ah, du menar alltså att tidsfördröjningen är medveten på vissa jordfelsbrytare just för att undvika att lösa ut av störningar/transienter. Skumt dock att det är olika för samma fabrikat som är köpta ganska nära i tid. Hade jag haft några extra jordfelsbrytare skulle jag kunna undersöka det noggrannare, men dom är alldeles för dyra för ett sådant experiment.
 
lnilsson lnilsson skrev:
Ah, du menar alltså att tidsfördröjningen är medveten på vissa jordfelsbrytare just för att undvika att lösa ut av störningar/transienter. Skumt dock att det är olika för samma fabrikat som är köpta ganska nära i tid. Hade jag haft några extra jordfelsbrytare skulle jag kunna undersöka det noggrannare, men dom är alldeles för dyra för ett sådant experiment.
Det är inte så konstigt eftersom konstruktion/lösning av den delen oftast är utförd som en krets med passiva komponenter. Och syftet är att säkerställa att man ligger väl under punkterna för ström/tid i normerna med marginal. Så bara du får vettiga och likartade resultat för individerna om du mäter upprepat är det ok.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.