Ska genomföra mitt livs första tapetsering. I alla beskrivningar står det att man ska loda. Men, huset lutar, har satt sig sen det byggdes för 40 år sedan, lutar 2-3 cm från tak till golv.

Det är en liten hall med 6 dörrar, varav fyra i lutningsriktningen och om jag lodar kommer denna lutning att synas tydligt vid varenda en av dessa fyra dörrar, kommer inte att bli snyggt alls. ( Ja, tapeterna har ett mönster så att det tydligt syns). Så varför inte hellre följa dörrarna. Om dessa tapeter satts upp då huset byggdes skulle de följt dörrarna och dåvarand lod, och inte nuvarande lod.

Jag tänker då inte loda. Gör jag bort mig då? Vad är egentligen anledningen till att man lodar? Är det inte bättre att bara mäta lutningsvinkeln vid varje dörr och kant och ta ett medelvärde och följa denna lutning så får man det som utseendemässigt blir bäst.

/M


 
Hej
Återkom med tapet och tapetnummer så ska jag se om jag kan hjälpa dig!
anders
 
Har ett gammalt timmerhus från 1868 och insåg rätt snabbt att lod, vattenpass och vinkelhake är verktyg som man får använda med förstånd i gamla hus.... En tapetbård t.ex, som sätts vågrätt ser helt misslyckad ut eftersom inget annat i rummet är lod- eller vågrät.... Jag har satt mina tapeter och bårder med ögonmått, så att det ser snyggt ut och jag själv är nöjd. Ev får man undvika de mönster som "kräver" vinkelräta förhållanden för att se bra ut till förmån för mer diskreta tapeter om man inte kan tolerera skevheterna. (Eller rikta upp alla väggar och golv....)

/Ingenjören
 
Hej!

Jag tror att Ingenjören har rätt, man måste använda sunt förnuft och lod i lagom mängder i gamla hus. Man ska också kanske inse att rutiga och randiga tapeter inte är det enklaste att få till med sådana förhållanden. Kanske är det bättre att välja tapetmönster som inte avslöjar snedheter i huset så mycket, enfärgade, blommiga, diagonalmönstrade t.ex.

Jag tapetserade en gång runt ett ganska snett fönster med randiga tapeter. Där visste jag att jag sedan skulle hänga långa gardiner. Därför valde jag att loda tapeterna och så fick det bli snett mot fönsterkarmen. Det såg bra ut sedan när gardinerna kom upp, för de hänger ju i lod.

/pinebar

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.