Är nu mycket konfunderad hur i h-e det kan kan bli flera centimeters skillnad mellan sättstegen i vagnstyckena? Vagnstyckena är jämna och i våg i överkant men längre ner får jag flera centimeters skillnad mellan dem. Vagnstyckena sitter just nu löst i balkskor, har alltså ännu inte skruvat fast dem men alla sitter dikt an mot bärregeln.
Vagnstyckena är exakt lika så felet är inte där. Beror problemet på att balkskorna "styr" vagnstyckena på något sätt?
Trätrappa under konstruktion med ojämna sättsteg, balkskor och en lång linjal överst, omgärdat av stenar och träplankor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trätrappsteg under konstruktion med en metallstång märkt "PROF" placerad över de lösa vagnstyckena. Skillnader i sättstegens höjd syns tydligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K
Är regeln rak som balkskorna sitter i?
 
Är de i våg i underkant också?
 
K kniv skrev:
Är regeln rak som balkskorna sitter i?
Ser ut som att regeln närmast ribbstaketet kan vara lite längre in mot altan. Lite svårt kolla nogrannt med ryggskottet jag åkte på mitt i alltihop.🤕 Kollar upp senare när jag har assistent på plats.😆
 
B b8q skrev:
Är de i våg i underkant också?
Hallå! Lite trög....men menar du underkant vangstycken eller längst ner på sista plansteget?
 
  • Gilla
Michael De Geer
  • Laddar…
P Pasi K skrev:
Hallå! Lite trög....men menar du underkant vangstycken eller längst ner på sista plansteget?
Borde bli samma i praktiken, men underkanten som de alla vilar på.
 
B b8q skrev:
Borde bli samma i praktiken, men underkanten som de alla vilar på.
Ok. Ska ut å kolla strax. Behöver lite assistans pga av rygghe-et
 

Bästa svaret

Om de sitter i våg, och alla verkligen är identiska, så ser det ut som om den tredje ”ovanifrån” här borde skjutas in nån cm. Kan vara att översta bärlinan de sitter i är lite krokig?
Träbjälkar för konstruktion med träklossar och en vattenpass i mitten; tre träbjälkar markerade med rött, kanske indikerar att de inte är i våg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pasi K
  • Laddar…
B b8q skrev:
Om de sitter i våg, och alla verkligen är identiska, så ser det ut som om den tredje ”ovanifrån” här borde skjutas in nån cm. Kan vara att översta bärlinan de sitter i är lite krokig?
[bild]
Tack för respons! Tyckte regeln såg okej ut men ska kolla igen, vangen närmast ribborna kan vara lite för långt in. Tänkte testa att hänga upp vangstyckena direkt mot regeln, dvs vid sidan av balkskorna för att kolla om det är balkskorna som spökar.
 
P Pasi K skrev:
Hallå! Lite trög....men menar du underkant vangstycken eller längst ner på sista plansteget?
Just det! Vangstycken är vad det handlar om. Ett vagnstycke finns möjligen på en vagn men det har ju inget med en trappa att göra.
 
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
K
Michael De Geer Michael De Geer skrev:
Just det! Vangstycken är vad det handlar om. Ett vagnstycke finns möjligen på en vagn men det har ju inget med en trappa att göra.
Troll
 
Efter att ryggskottet börjat ge med sig så kollade jag vagnstyckena. Helt galet i min mening! Lägger dem jämna i överkant och det skiljer som mest 2 centimeter i nederkant. Köpt från en av de största bygghandelsföretagen i landet, (inte B-max). Trodde inte man skulle behöva kolla dem innan. Reklamation på måndag. Tack alla för råd i alla fall!

Fyra träbalkar staplade ovanpå varandra på ett träbord utomhus, med en grönskande bakgrund och en skottkärra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fyra träbjälkar staplade på varandra med ojämn nederkant som visar en skillnad i längd. Skog och grönska syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K
Inte förvånad. Och standardsvaret kommer väl bli att trä är ett levande material så de kan röra sig efter sågning… Sen är frågan också vilka toleranser som sågningen har, säkert inte mm
 
Michael De Geer Michael De Geer skrev:
Just det! Vangstycken är vad det handlar om. Ett vagnstycke finns möjligen på en vagn men det har ju inget med en trappa att göra.
Märkligt det där att det ska vara så svårt att förstå att det heter Vangstycke...INTE Vagnstycke! :)
 
Autokorrekt!
 
  • Gilla
  • Haha
FreQa och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.