Min värmepump Bosch 8100i lever om så mycket att ljudet är påträngande. När den installerades upplevde jag den som tystare. 56,5 db mättes upp med arbetsmiljöverkets app. Jag rengör filtret regelbundet och den sitter bra på väggen. Finns det något man kan göra?
 
  • Typskylt på en Bosch-enhet med tekniska specifikationer och serienummer, CE-märkning, tillverkad i Thailand.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker det låter som lagerfel på fläktmotorn? Har du kollat om garantin fortfarande gäller? Det är ju normalt 5 års garanti numera.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Tycker det låter som lagerfel på fläktmotorn? Har du kollat om garantin fortfarande gäller? Det är ju normalt 5 års garanti numera.
Det är rätt solklart att det är lagerfel på fläkttrummans lager - har hört ganska många sådana på tekniksite med AC-kylning som gått i x antal år.

Är det utanför garantitid få du kolla om det finns utbyteskit eller uppgifter vilka dimensioner lagren har och kanske själv byta ut om du är händig och hittar instruktioner eller YT-video om utbytet eller ta in firma för detta - problemet är tyvärr ganska vanligt även bland de etablerade märkerna och det bör finnas service på dessa och prislapp för detta.

om lagret som låter är på motorsidan så skulle jag eventuellt leta upp lager med samma dimension men med keramiska kulor i stället om man misstänker att pittingen som bildas i rullbanan och till slut ger det malande ljudet beror på strömmar mellan motoraxeln och motorchassie som induceras av magnetfält på fel ställe inom motorn - inte helt ovanligt fel på elmotorer som ofta har tidiga lagerhaverier...
 
  • Gilla
TheReal_Mats och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.