Hej!

Jag har en brandvarnare av typ Nexa KD-134A i mitt sovrum. Nyligen började den pipa intermittent (1 gång/minut), vilket indikerar att batteriet behöver bytas. Jag skaffade ett nytt 9V alkaliskt batteri, vilket enligt text på varnaren ska vara lämpligt att använda.
Efter att jag satt i det nya batteriet tänkte jag att det nog vore en god ide att använda varnarens testfunktion - så jag tryckte på knappen märkt "Test". Mycket riktigt tjöt den av bara h-e. Kruxet var dock att den inte ville lägga av. Efter att ha försökt vänta ut den i några minuter stod jag inte ut längre utan kopplade ur batteriet igen.
Jag sysslade med annat några timmar och testade sen att sätta i batteriet igen. Nu var varnaren tyst till att börja med. Jag aktade mig visligen för att använda "Test"-knappen igen, men kollade att lysdioden blinkade intermittent, som den ska göra. Nöjd och glad satte jag upp varnaren i taket, men efter några (ca 5?) minuter började eländet tjuta igen, och jag tog åter ner den och kopplade ur batteriet.
Finns här någon som har en aning om varför fanskapet beter sig så här? Eller vad jag bör göra för att den ska fungera normalt igen?
 
Har den utsatts för damm nyligen / byggdamm
 
F Fredde_bygg skrev:
Har den utsatts för damm nyligen / byggdamm
Nej. Men jag kollade tillverkningsdatum på den; den är 9 år gammal. Livslängden anges till 10 år, vilket väl borde vara tilltaget med viss marginal. Trots det kanske den ändå helt enkelt har blivit för gammal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.