Ny här. Har en kombipanna (Parca Norrahammar 3000 från början av 80-talet) som ska bytas mot fjärrvärme under -07, men tills dess hade jag hoppats den skulle funka.

Nu har jag upptäckt att det rinner vatten från pannan hela tiden, i en slang från någon sorts ventil som det står "Lättverk, funktionstestas en gång per månad. Vårgårda Armaturfabrik" på. När jag kollar hur mycket det är och räknar på det blir det ca 500l/dygn och det känns ju inte särskilt hållbart i längden.

Vad gör man? Jag hade ju tänkt slippa kosta på den gamla pannan nåt mer, men jag har kanske inget val? Vad kan det kosta att byta denna ventil, som har 4 st 22 anslutningar, två kranar och så detta "Lättverk" Eller kan man byta enbart Lättverket, då det verkar vara den som inte sluter tätt?
 
Det låter som att det är en övertrycksventil på pannan som läcker.
Den ska förstås inte läcka alls förutom när den behöver.
Om det är så enkelt så borde den gå att byta så du kan använda pannan tills
du får fjärrvärme.

Invänta fler svar, jag kan ha fel.
Du kanske kan fota ventilen så man ser den tillsammans med rören på pannan?
 
Här är en bild på pannan och ventilen. Kan det vara nån ledtråd. Det har alltså gått 1 kubik sen sist jag skrev och då står pannan för mer än hälften :-/

Kan man stänga av tillflödet iaf under natten, och medan man är borta under dagen, eller händer nåt med pannan då?

Jag skrev väl att det är kallvatten som kommer ut? Tur det, annars hade väl elpatronen fått feber. Och elräkningen blivit katastrofal.
 
  • Pannan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Oljepannor & Oljebrännare
  • Laddar…
Detta är blandningsventilen för tappvarmvattnet. Det är den inbyggda övertrycksventilen som läcker. Går det inte att byta bara övertrycksventilen så byter en bra rörkrökare hela paketet på 1-2 timmar. Kostnad? 1000-2000 balubas.

Den kanske blir lite tätare om man motionerar den.
 
Uschdå. Ja det vore nog bra göra något iaf.

Har testat "motionera" den, men det verkar inte bli nåt bättre av det. Synd.
 
Kan du inte smeka till den lite med en hammare?
Den är väl i kraftigt gods så en liten knackning borde den tåla.
 
Det var ett bra tips! Nu gick det från 510l/dygn till 210 l/dygn. Känns betydligt bättre. Får testa med en hårdare sving sen.
 
Testa att "motionera" den medans du knackar lite lätt med hammaren på den.
 
Hej smil, har en likadan panna som du men med trasiga elpatroner. Har alltså ingen backup om pelletsbrännaren slutar funka. Har letat nya, men de finns ej att få tag i . Du tror inte du kan tänka dig att sälja iväg elpatronen för en billig peng när den kopplas ur?
 
Med smek och gymnastik om vartannat har det nu nästan helt slutat läcka. Det verkar dock lite slumpmässigt: inte så att ju hårdare smekning desto mera tätt utan mer.. slumpmässigt som sagt.

Köpa, du menar hela paketet, den blå delen? Javisst jajjamän. Bara jag kan skruva isär den så.
 
japp, den blå delen med rattar på strax ovan luckan för oljebrännaren.

Ska försöka pm:a dig när jag kommit upp i 10 poster

Tack på förhand
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.