Jag har en CTC panna från 2008 men ECO El 1800 innedel med ECO Air utedel. Fick den servad förra året och teknikern sa att det kunde komma lite vatten ur s k skvallerröret men i övrigt inget. Nu har det kommit en del ”mer” vatten (bild) men det handlar absolut inte om litervis. Vad skulle det kunna bero på?

CTC panna med ECO air innedel, vatten på golvet nära pannan, röd handduk ligger på kaklat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag fick byta en ventil som sitter längst ner om man tar bort kåpan, blev också blött.

Plocka bort fronten och kika.

Säkerhetsventilen till en VVB kan läcka lite efter stort varmvattenuttag, detta pga av att när kallt vatten värms så expanderar vattnet, men eftersom varmvattnet är "slutet" så ökar trycket istället.

Sen kan säkerhetsventilen också gå sönder så att den börjar småläcka.

• Gilla
sepani
  • Laddar…
Hur är det med trycket i kärlet, syns på manometern. vad står den på nu.

K kuse skrev:
Jag fick byta en ventil som sitter längst ner om man tar bort kåpan, blev också blött.

Plocka bort fronten och kika.
För att förtydliga så hade jag problem med denna ventilen i min EcoEL:

• Ventil med röd kabel i en EcoEL-enhet, omgiven av rost och missfärgning på underlaget.
    Skapa konto
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Hur är det med trycket i kärlet, syns på manometern. vad står den på nu.
Manometer monterad på kopparrör visar tryck i bar och kPa mot en turkos väggbakgrund.
Skapa konto

Att trycket är så högt är inte normalt i en vanlig villa. 1,5 bar mer normalt. Kan gå om säkerhetsventilen är någonstans på 2 bar. Om du tappar ur till 1 bar, ökar trycket efter ett tag, så är det inte bra.

• Gilla
sepani
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Att trycket är så högt är inte normalt i en vanlig villa. 1,5 bar mer normalt. Kan gå om säkerhetsventilen är någonstans på 2 bar. Om du tappar ur till 1 bar, ökar trycket efter ett tag, så är det inte bra.
Hur tappar jag ut? vet hur jag ökar trycket, men det vill jag ju inte....

Sitter säker en ventil någonstans i botten. annars vrid på säkerhetsventil som det står 1, 5 bar på.men pass på, det kommer att spruta vatten. går det ett rör till golvet från den så kommer vattnet där, men sprut blir det.

• Gilla
sepani
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.