Hej!

Varför månad går jag igenom alla kranar, diskmaskin, tvättmaskin, duschmunstycke och rensar alla små filter som sitter i dom. De är alltid fulla med jord och bös.

Jag ska ringa rörmokare och fråga men nån här kanske vet?
Jag har egen brunn och inget filter ovan mark, kan man sätta in nåt filter?
De sitter väl ett filter nere i pumpen, behöver man byta sånt?
Kan inget, hjälp!
 
Filtret nere i brunnen är nog ganska grovt, sätt ett finare filter i huset som du lätt kommer åt att rensa.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Filtret nere i brunnen är nog ganska grovt, sätt ett finare filter i huset som du lätt kommer åt att rensa.
Kan du länka mig något exempel på filter? Är de typ kolfilter eller bara nåt nätfilter?
 
mrmatroy mrmatroy skrev:
Kan du länka mig något exempel på filter? Är de typ kolfilter eller bara nåt nätfilter?
Kan se om jag hittar länkar ikväll.

Men vad har du för brunn och vad är det för skit som fastnar i silarna? Normalt sett ska man inte få in skit i brunnen.
 
"Jord och bös" det kan ju vara lite vad som helst. Tex kalkutfällningar.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Är ditt vatten verkligen tjänligt som dricksvatten? Normalt handlar det ju om lite mer specifika filter, inte att man får halva potatislandet i kranen..

[länk]
Aa jag har gjort vattenprover. Det är drickbart.
 
Totte_S
Är det väldigt mycket skräp så kan det kanske vara ide att sätta två filter efter varandra där det första är lite grövre, så slipper man byta finfilter så ofta.
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Kan se om jag hittar länkar ikväll.

Men vad har du för brunn och vad är det för skit som fastnar i silarna? Normalt sett ska man inte få in skit i brunnen.
Borrad brunn. Det ser ut som jord typ.
Det kom extremt mycket efter ett företag installera min trekammarbrunn, sen har jag märkt att det bara fortsatt. Kan inte minnas det var såhär innan de installerade trekammarbrunnen men hade inte bott i huset så länge då så minns inte.
 
Ligger den borrade vattenbrunnen nära där grävjobbet med trekammarbrunnen var?
 
mrmatroy mrmatroy skrev:
Borrad brunn. Det ser ut som jord typ.
Det kom extremt mycket efter ett företag installera min trekammarbrunn, sen har jag märkt att det bara fortsatt. Kan inte minnas det var såhär innan de installerade trekammarbrunnen men hade inte bott i huset så länge då så minns inte.
Låter som du får in ytvatten i brunnen, har det börjat såhär nyligen och har ni testat sedan dess?
 
S Småbrukaren skrev:
Ligger den borrade vattenbrunnen nära där grävjobbet med trekammarbrunnen var?
Nope
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Låter som du får in ytvatten i brunnen, har det börjat såhär nyligen och har ni testat sedan dess?
Skulle ett filter göra susen? När man får in grundvatten i brunnen beror de på spricker i berget va?
 
mrmatroy mrmatroy skrev:
Skulle ett filter göra susen? När man får in grundvatten i brunnen beror de på spricker i berget va?
Personligen skulle jag om möjligt se till att täta innan jag börjar med filter🤔

Ytvatten är vatten som rinner in i brunnen från "ytan" eller liknande, drar ofta med sig skit man inte vill ha i brunnen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.