Hej!
Jag håller på att fixa lite i källaren och har satt igen en brunn då den va olägligt placerad. Nu har vi upptäckt att toaletten på våning två fylls med vatten när man spolar och det rinner ner väldigt långsamt. När vattnet runnit ner så börjar det klucka/bubbla, låter lite som att luften inte riktigt har någonstans att ta vägen. Handfat och dusch fungerar bra i samma badrum och toalett å våning ett fungerar felfritt också. Har detta med brunnen nere i källaren att göra eller har det råkat bli stopp samtidigt som jag grejat?
 
Claes Sörmland
Det låter som att det är nästan stopp i stamman längre ned. Om det orsakades av ditt arbete i källaren vet du bäst själv.

Det finns en annan variant och det är att det har varit nästan stopp före ditt arbete men att brunnen i källaren har släppt ut luft från avloppsstammen så att du inte har märkt något. Nu när du satte igen brunnen så märker du av hur illa det är längre ned i stammen när luften i stammen inte längre har en flyktväg.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det låter som att det är nästan stopp i stamman längre ned. Om det orsakades av ditt arbete i källaren vet du bäst själv.

Det finns en annan variant och det är att det har varit nästan stopp före ditt arbete men att brunnen i källaren har släppt ut luft från avloppsstammen så att du inte har märkt något. Nu när du satte igen brunnen så märker du av hur illa det är längre ned i stammen när luften i stammen inte längre har en flyktväg.
Stoppet borde då vara i närheten av toaletten uppe då toalett nere inte har några problem?
 
Claes Sörmland
S Simon Isoaho skrev:
Stoppet borde då vara i närheten av toaletten uppe då toalett nere inte har några problem?
Ligger de på olika stammar kanske?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ligger de på olika stammar kanske?
Hur tar jag reda på detta?
 
Claes Sörmland
Du får följa ledningarna i huset och rita upp hur det är kopplat.
 
S Simon Isoaho skrev:
Hur tar jag reda på detta?
Jo som Claes skriver plus att det oftast finns rensluckor på stammarna som man kan öppna för renspolning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.