Ok kanske är en dum fråga men elementen på övervåningen går inte att lufta. Gäller samtliga element.

Tillförande rör är varmt och när jag vrider på termostaten hör jag hur det skvalar. En liten bit av elementet närmast rören är varmt. Öppnar jag luftningskranen pyser det ut en mycket liten mängd luft men sen inget. I bottenvåningen kommer der vatten i alla element direkt när kag öppnar luftningskranen.

Har bergvärme och nån slags expansionskärl på vinden. Trycket i systemet ser bra ut och fyller jag på mer vatten rinner det ut efter en stund i ett spillrör ovan en brunn i källaren. Jag har bergvärmen på som vanligt när jag försöker lufta.

Tips på hur jag ska göra? Vad är fel eller gör jag något fel? :thinking:
 
N Nevada2 skrev:
Trycket i systemet ser bra ut
Vad har du för tryck?
0,1 bar för varje meter stighöjd. Vad är höjdskillnaden mellan mätaren och kälet på vinden, grovt uppskattat.
10 m 1 bar
5 m 0,5 bar
 
Om det är öppet expansionskärl så brukar det inte finnas någon tryckmätare. Är det fullt så är det fullt...

Men ofta brukar man koppla bort den öppna expansionen när man installerar värmepump såvida det inte sitter kvar nån vedpanna eller liknande. Det kan ju vara så att det öppna expansionskärlet går till nån del av värmesystemet som inte används längre?
Lite bilder på installationen hade underlättat.
 
Prova att slå av cirkulationspumpen när du luftar.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
K kest skrev:
Vad har du för tryck?
0,1 bar för varje meter stighöjd. Vad är höjdskillnaden mellan mätaren och kälet på vinden, grovt uppskattat.
10 m 1 bar
5 m 0,5 bar
Så här ser trycket ut. Hoppas jag tittar på rätt mätare men den rör sig i alla fall när jag fyller på vatten i systemet. Gissar på att det är 6-7 meter mellan bergvärmepump och vinden och kanske 4-5 meter mellan pumpen och elementen som inte går att lufta. Manometer som visar vattentryck i ett uppvärmningssystem installerat i en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
useless useless skrev:
Om det är öppet expansionskärl så brukar det inte finnas någon tryckmätare. Är det fullt så är det fullt...

Men ofta brukar man koppla bort den öppna expansionen när man installerar värmepump såvida det inte sitter kvar nån vedpanna eller liknande. Det kan ju vara så att det öppna expansionskärlet går till nån del av värmesystemet som inte används längre?
Lite bilder på installationen hade underlättat.
Ok bra att veta! Jag är inte säker på att expansionskärlet är inkopplat. Har bara bott i huset någon månad och ingen koll på sånt här sedan tidigare.

När man fyller på vatten i systemet rinner det ut vatten efter en stund i nån slags spillrör ovan en golvbrunn i källaren.
Värmesystem med expansionskärl, pannor, rör och en värmepump i ett källarutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På vinden finns dels en urkopplad tank av något slag och dels en behållare inlindad i isolering som det går ett rör upp till taket från. Trångt och omöjligt att fota
Expansionskärl inlindat i isolering på vinden, med synligt rör som leder uppåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isolerad behållare och rör på en vind, eventuell del av uppvärmningssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alla element verkar vara inkopplade och det finns ingen annan värmekälla än bergvärmen.
 
B Bigfoot skrev:
Prova att slå av cirkulationspumpen när du luftar.
Ska prova det! Läste någon annan stans att man skulle slå av pumpen innan luftning men förstår inte riktigt syftet med det?
 
Du har ett tryckexpansionskärl, det röda i vänster i bild.
Kärlet på på vinden borde vara bortkopplat med tanke på ett det kan läcka (Rosta sönder)

Med det trycket borde elementen kunna stå fulla?
 
K kest skrev:
Du har ett tryckexpansionskärl, det röda i vänster i bild.
Kärlet på på vinden borde vara bortkopplat med tanke på ett det kan läcka (Rosta sönder)

Med det trycket borde elementen kunna stå fulla?
Tryckkärlet är kopplat till brinekretsen som det ser ut av bilden.
Kärlet på vinden är rostfritt så troligen liten risk att det rostar sönder
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Tryckkärlet är kopplat till brinekretsen som det ser ut av bilden.
Kärlet på vinden är rostfritt så troligen liten risk att det rostar sönder
Ja jag tror att det röda kärlet är kopplat till slingan som går ner i marken. Obs att det svara kärlet som syns på bilden från vinden alltså är urkopplat. Längre in bakom massa isolering finns ett till kärl som jag inte lyckas fota (bild 2) som jag inte vet om det är inkopplat eller inte. Har antagit att det är inkopplat eftersom det inte finns något mer expansionskärl än det röda i källaren.

Oavsett förstår jag inte varför det inte går att lufta elementen på övervåningen, men som nån skrev ska jag prova med pumpen avständ och se om det är någon skillnad.
 
Har du vridit upp luftskruven ordentligt? Det borde absolut kunna luftas då du borde ha 0,2 bar i tryck i elementen på övervåningen. Skruva ut luftskruven ordentligt och pilla i hålet på luftningen med en nål. Det kan ha kommit med rost som täppt igen hålet så inte luften kommer ut, går ju att byta hela luftskruven (avluftningsventil) till en ny. Om jag inte missminner mig så kan man skruva ur hela ”ventilen” med hjälp av luftingsnyckeln. Har bestämt för mig att jag klarat av det :)
 
  • Gilla
Borgir
  • Laddar…

Bästa svaret

N Nevada2 skrev:
Ska prova det! Läste någon annan stans att man skulle slå av pumpen innan luftning men förstår inte riktigt syftet med det?
När pumpen går så påverkar den trycket i systemet, före pumpen blir trycket lägre och efter pumpen blir trycket högre. Beroende på var i systemet pumpen sitter och hur systemet ser ut i övrigt så kan det vara så att det leder till minskat tryck i radiatorerna. Om minskningen är tillräckligt stor jämfört med det statiska trycket så får du ett undertryck i radiatorerna på översta våningen. I så fall kommer dom att suga in mer luft istället för att släppa ut den när du försöker lufta.

(Ett sådant system har dessutom den tråkiga egenskapen att det lättare blir luft i det eftersom vätsketäta kopplingar inte nödvändigtvis är gastäta och då kommer det långsamt att sippra in luft i systemet.)
 
  • Gilla
Nevada2
  • Laddar…
N Nevada2 skrev:
Ska prova det! Läste någon annan stans att man skulle slå av pumpen innan luftning men förstår inte riktigt syftet med det?
Stäng av CP när du luftar. Du har nog termostater på ingående till radiatorna. CP skapar en tryckskilnad över termostatventilerna dvs det blir gärna undertryck i radiatorn när ventilen stryper, därav sugs det då in luft i den du luftar.
 
  • Gilla
Nevada2
  • Laddar…
Om värmepumpen är enda värmekällan så skulle jag ha kopplat bort det öppna expansionskärlet och satt ett tryckkärl i pannrummet. Då går det att ha högre tryck i värmesystemet och man slipper otrevliga droppläckage på vinden.
 
  • Gilla
Nevada2 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om värmepumpen är enda värmekällan så skulle jag ha kopplat bort det öppna expansionskärlet och satt ett tryckkärl i pannrummet. Då går det att ha högre tryck i värmesystemet och man slipper otrevliga droppläckage på vinden.
Ja funderar på att göra det i samband med att rörmokare ska komma hit och fixa andra saker. Tack för tips!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.