Visst är det snyggt med kakel, men det finns ju annat snyggt att pryda väggarna med också. Så varför väljer nästan alla kakel?

Själva plattorna är ju lätta att rengöra, men det finns ju inget svårare att rengöra än kakelfog. Jag körde helt vanliga vitmålade väggar i nya köket, med stänkskydd till hällen, men väldigt många har frågat vad jag ska ha för kakel.
 
I en tidigare bostad jag renoverade, använde jag en tapet istället, som jag lackade med matt golvlack. Kunde då även torkas av. Blev jättesnyggt. Nu har jag valt kakel, kanske just för att jag tröttnade och jag tycker det är snyggt med kakel. Men tänker att när det endast är målat, att det lätt kan blir fläckar och missfärgat?
 
  • Gilla
Ekliptikan
  • Laddar…
Jag köpte någon magisk spray hos lokala kakelhökarn och sprayade på min nykaklade köksvägg för en månad sedan. Nu är det skitenkelt att torka av även fogarna när de fått stekgegga på sig. Hur länge det håller vet jag inte, men nu funkar det kanon och sprayflaskan lär räcka längre än jag.
 
  • Gilla
Ekliptikan
  • Laddar…
N Nadjaelo skrev:
I en tidigare bostad jag renoverade, använde jag en tapet istället, som jag lackade med matt golvlack. Kunde då även torkas av. Blev jättesnyggt. Nu har jag valt kakel, kanske just för att jag tröttnade och jag tycker det är snyggt med kakel. Men tänker att när det endast är målat, att det lätt kan blir fläckar och missfärgat?
Jo risken för fläckar finns ju, men störst risk är ju vid hällen och där sitter plåt.

Det jag gillar med att ha vanliga väggar är att det blir mer vardagsrum än kök, och det sticker ut lite. Får se hur rent det är om om några månader.
 
Hep Hep skrev:
Jag köpte någon magisk spray hos lokala kakelhökarn och sprayade på min nykaklade köksvägg för en månad sedan. Nu är det skitenkelt att torka av även fogarna när de fått stekgegga på sig. Hur länge det håller vet jag inte, men nu funkar det kanon och sprayflaskan lär räcka längre än jag.
Smart uppfinning!
 
Flaskspray står framför vita kakelplattor med en synlig tomatsåsfläck ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser den och kaklet ut. Bara använt blött hushållspapper för att städa efter tomatsåsskvätt
 
Den får kanske inhandlas till badrummet då :)

Men jag undrar ju mer varför nästan alla väljer kakel öht (förutom att det är snyggt alltså)
 
E Ekliptikan skrev:
Den får kanske inhandlas till badrummet då :)

Men jag undrar ju mer varför nästan alla väljer kakel öht (förutom att det är snyggt alltså)
För att det håller länge antar jag, tog precis bort kakel från slutet av 70-talet och var fortfarande helt och fint. Och av rutin kan jag tänka mig, "man har alltid gjort så"‍♀️
Jag gissar bara dock.
 
  • Gilla
Ekliptikan
  • Laddar…
N Nadjaelo skrev:
För att det håller länge antar jag, tog precis bort kakel från slutet av 70-talet och var fortfarande helt och fint. Och av rutin kan jag tänka mig, "man har alltid gjort så"‍♀️
Jag gissar bara dock.
Sjyst kvinnotecken som lyckades smita in...
 
  • Haha
Ekliptikan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.