Gammalt hus med självdrag som nu ska få en takfläkt monterad till ett badrum på övervåningen. Eventuellt så behöver jag då någon tilluft, kan jag ta den genom en gammal frånluft (självdrag) i sovrummet på övervåningen?

Pipan i skorstenen från sovrummet är kort och rak, ca 2 meter och om man sticker in fingrarna i ventilen i sovrummet så ser man dom genom skorstenen. "Alla" säger att tilluft ska gå genom väggen, men här det det en så kort pipa så jag undrar varför det inte skulle gå? Skorstenen eldas inte mer än sporadiskt i en kamin.
 
Kan du inte släppa in luften genom badrumsdörren. Man kan ju såga ut så det blir mellanrum mellan tröskel å dörr eller köpa speciella dörrar avsedda för genomströmining.
 
Ska du stänga av fläkten då varje gång du eldar? Annars drar du ju in röken i sovrummet.
Känns ju meckigt att hålla koll på.
 
Håller med Noseone. Har du ett hus med självdrag är det bara bra att få lite rotation på inomhusluften. Tröskeln byter man till en badrumströskel om det inte redan finns en "springa" under dörren.
 
Vänta och se hur det fungerar. Du kanske redan har tillräckligt med tilluft i ditt hus.
Suger du ut luft någonstans så lär det försöka komma in luft i huset då du skapar ett undertryck.
Och glöm iden att nyttja en frånluftskanalen i skorsten.
Skulle de behöva tillföras luft är det ju enkelt att sätta in en ventil i en sovrumvägg.
 
Noseone & Larsa: Luft in till badrummet är inget problem, hål under trösklen finns
Tjoa: Så det är för att undvika röklukt man inte ska ta det uppe på taket (skorstenen)?
AndersS: Visst kan jag vänta och se, det blir ju som det blir i alla fall. Vill luften komma in så gör den det, jag gör ju ingen direkt förändring av den frnluftskanalen - tanken var att den finns ju redan där så då kanske luften kommer in och allt är klart från början...

Tanken var alltså inte att bygga om något (förutom frånluften i badrummet) utan att fundera på om den befintliga kanalen kan bli tilluft istället utan min inverkan och utan att jag måste borra genom en betongvägg i sovrummet...
 
Mikael_L
Tilluft genom en kanal i en skorsten (som ibland är varm) funkar dåligt - då du måste jobba mot fysiken. Luften i skorstenspipan vill egentligen stiga, men du vill få den att röra sig andra hållet.
 
Om det bara är det som är problemet så är det ju inget problem... Då får den förvandlas till tilluft om otätheter i fönster inte är stor nog för att kompensera undertryck från badrummet. Det är en ganska kort pipa (2 meter) som jag skrev, så det kanske blir till eller så fortsätter den som från...

Som jag ser det så lär ju luften som sugs ut ta sig in någonstans - även utan speciell tilluftsventil, eller? och då borde den gå enklaste vägen, alla andra pipor är långa så där lär det vända senare än i sovrummet..
 
Oavsett alla praktiska invändningar...

Den luft som du tar in via skorstenen, även om du sällan eldar, kommer att lukta rök.

Jag vet av erfarenhet... Vi har underdimensionerad tilluft och får ibland in luft den vägen. Trots kamininsats.
 
Tack, det argumentet räcker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.