Hej,

I våras anlitade vi ett företag för att bygga ett förråd. Företaget bestod egentligen av en entreprenör som i sin tur anlitade hantverkare för att utföra arbetet.

I början flöt allt på bra, men sedan märkte vi att de slarvade med saker som stod i avtalet - bl.a virkeskvalitet, grunden, avrinning m.m. Saker som förkortar livslängden på förrådet.

Vi tog givetvis upp detta med entreprenören, och han kollade igenom bygget och höll med om att hantverkarna slarvat och att avdrag är rimligt.

Det dröjde ca 1 månad innan vi fick fakturan, där i stort sett inget avdrag gjorts. Vi svarade och bestred den delen vi ansåg motsvarade slarvet (ca 1/4 av totalbeloppet, dvs 50 000 kr). Resterande betalade vi. Vi framhöll att vi även är öppna för avhjälpande av felet.

Efter ytterligare en månad fick vi ett ganska konfrontativt svar skrivet i affekt. Han ville varken gå med på avdrag eller avhjälpande av fel och började prata om att vi måste anlita en besiktningsman.

Vi vill bara lösa konflikten, och svarade att vi är öppna för att anlita en besiktningsman om vi delar på kostnaden, men framhöll även att avsteg ändå gjorts från avtalet - vad än en besiktningsman säger om konstruktionen. Vi skrev även att vi fortfarande är öppna för avhjälpande av fel, eller att vi betalar 25 000 kr och att vi avslutar ärendet. Dvs, ett avdrag på 25 000 kr.

Detta var ca 2 månader sedan, och vi har inte hört något sedan dess. Vad kan det bero på att han inte vill lösa konflikten/är mer angelägen att få betalt? Finns det någon anledning ni ser varför han drar ut på detta?

Tack!
 
D Diptyque skrev:
Hej,

I våras anlitade vi ett företag för att bygga ett förråd. Företaget bestod egentligen av en entreprenör som i sin tur anlitade hantverkare för att utföra arbetet.

I början flöt allt på bra, men sedan märkte vi att de slarvade med saker som stod i avtalet - bl.a virkeskvalitet, grunden, avrinning m.m. Saker som förkortar livslängden på förrådet.

Vi tog givetvis upp detta med entreprenören, och han kollade igenom bygget och höll med om att hantverkarna slarvat och att avdrag är rimligt.

Det dröjde ca 1 månad innan vi fick fakturan, där i stort sett inget avdrag gjorts. Vi svarade och bestred den delen vi ansåg motsvarade slarvet (ca 1/4 av totalbeloppet, dvs 50 000 kr). Resterande betalade vi. Vi framhöll att vi även är öppna för avhjälpande av felet.

Efter ytterligare en månad fick vi ett ganska konfrontativt svar skrivet i affekt. Han ville varken gå med på avdrag eller avhjälpande av fel och började prata om att vi måste anlita en besiktningsman.

Vi vill bara lösa konflikten, och svarade att vi är öppna för att anlita en besiktningsman om vi delar på kostnaden, men framhöll även att avsteg ändå gjorts från avtalet - vad än en besiktningsman säger om konstruktionen. Vi skrev även att vi fortfarande är öppna för avhjälpande av fel, eller att vi betalar 25 000 kr och att vi avslutar ärendet. Dvs, ett avdrag på 25 000 kr.

Detta var ca 2 månader sedan, och vi har inte hört något sedan dess. Vad kan det bero på att han inte vill lösa konflikten/är mer angelägen att få betalt? Finns det någon anledning ni ser varför han drar ut på detta?

Tack!
Om ni inte hör något anser väl entreprenören att ärendet är utagerat, det vill säga det skulle kosta honom mer att åtgärda felen än 50 000 kr. Om ni också är nöjda med utfallet är väl ärendet utagerat för alla parter. Möjligen borde ni ha gjort ett större avdrag. Kom bara ihåg att behålla dokumentation på bestridandet ifall entreprenören får för sig att ta upp ärendet igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.