K
Vad är det som hindrar att trähus byggs med väl tilltagen innertakshöjd?

Sitter och planerar husbygge och är sugen på att ha ordentligt med höjd till tak. 3,2-3,8 m..
 
Troligen en massa detaljplansmupperi som gör att man bara får plats med en våning isåfall. Plus att man har begränsad nytta av så hög takhöjd plus att vissa små rum kan kännas som man sitter på botten av en mjölktetra.
 
Även uppvärmningskostnaderna kan vara bra att räkna med!
 
K
Intressant. Jag har tänkt på att det kommer att bli svårare att få en jämn temperatur eftersom värmen stiger.. men totalt sett borde det väl inte göra så stor skillnad eftersom ett modernt hus är extremt välisolerat..

Så det handlar inte om några tekniska begränsningar? Fick anebyhus katalog idag och där har de tillval högre takhöjd upp till 2,6m. Varför inte mer?

Detaljplanens enda begränsning är max två plan och en nockhöjd på 8 meter.
Planen är att bygga ett drygt 100 kvm stort enplanshus med högt i tak och inredningsbar vind. Mycket volym på liten yta!
 
Redigerat:
2,6m ser bra ut i stora och i små rum så man inte får en skorstenskänsla i dom mindre.
Tänk dej golvyta 3x3m och 4m till tak - som att bo i en skokartong på högkant och rummet ser mindre ut än den faktiskt är. Alla möbler i botten med höga väggar runt om.
Det är ok i rum som är fex 50m2 och mer att ha mycket högt till tak så att rummet inte liknar en underjordisk bilparkering.

Det finns en gyllene snittet för att få bra proportioner på en yta , ett rum :). Det blir inte bättre bara av att höja tak till max utan att ta hänsyn till golvyta... och där ligger den storsta begränsning,tror jag
gaia
 
gaia skrev:
.
Det är ok i rum som är fex 50m2 och mer att ha mycket högt till tak …
Det finns en gyllene snittet för att få bra proportioner på en yta , ett rum :).
Ett rum på 50 m² med gyllene snittets proportioner blir då (avrundat) 9,0 * 5,6 * 3,5 meter.
 
Gyllene snittet är väl mer något att tänka på för golvytan? För det mesta har olika stora rum i samma hus samma takhöjd. Jag är uppvuxen i en lägenhet med 3,2 m i takhöjd. Förutom att värmekostnaden och byggkostnaden ökar ser jag bara fördelar. Det känns mer öppet och med höga fönster kommer dagsljuset längre in. Man kan ha hängande lampor utan att långa personer slår huvudet i dem.
 
  • Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
Avemo skrev:
Gyllene snittet är väl mer något att tänka på för golvytan?
Redan under antiken användes Gyllene snittet även för proportionering av fasader och rumsvolymer …

Avemo skrev:
Jag är uppvuxen i en lägenhet med 3,2 m i takhöjd.
Nu blir jag verkligen avundsjuk :mad:
 
Redigerat:
fahlis skrev:
Redan under antiken användes Gyllene snittet även för proportionering av fasader och rumsvolymer
Må så vara, men det finns mycket man gjorde på antiken utan att man gör det regelmässigt idag.

Ett rum på 10 m² enligt dina proportionen skulle ha en takhöjd på 1,54 m. Det verkar ganska opraktiskt även om det följer gyllene snittet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.