Hej,

jag tar upp lite 105mm-hål i råspont för ventilation, ibland i lite kniviga arbetsställningar. Jag inbillar mig att en vanlig batteriskruvdragare tar skada av det stora momentet i hålsågen, så därför har jag köpt en billig nätdriven borrmaskin med kolborst.

Stundtals hugger sågen fast i materialet och maskinen rycker till. Backar man ur och kör igen så funkar det. Vad är det som händer och hur undviker man det?

Jag har testat lite olika, mitt huvudspår är att varva upp maskinen fullt och sedan långsamt sjunka in i materialet med konstant vinkel. Tanken är att det höga rotationsmomentet i hålsågen skall övervinna eventuella toppar i motståndet. Den strategin funkar väl sådär, kan jag säga. Finns det någon bättre?

Jag begriper inte riktigt vad "avtryckaren" gör. På mina borstfria batteridrivna maskiner tycks den styra hastigheten och maskinen kompenserar för högre motstånd genom att öka vridmomentet själv. Vad styr avtryckaren i min borrmaskin, enbart vridmomentet?
 
  • Närborrning av 105mm hål i råspont med en nätdriven grön borrmaskin och en hålsåg, med träspån runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Avtryckare är en strömbrytare. Kan ibland funka så att du kan öka/minska farten på rotorn/chucken genom att trycka olika hårt.
Att det hugger är för att maskinen är för svag fö att arbeta med ett verktyg med så stor diameter.
Tips:
Kör med maxvarv, och kör lite snett och "wobbla" med hålsågen, så den bara tar med en liten kant,
inte med hela rundeln samtidigt.

PS Det där är inte råspont, det är spånskiva.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Avtryckare är en strömbrytare. Kan ibland funka så att du kan öka/minska farten på rotorn/chucken genom att trycka olika hårt.
Mjo, så mycket har jag också klurat ut. Men det verkar inte riktigt vara varvtal som styrs, vid "halv gas" och lite motstånd kan maskinen stå stilla och brumma, men vid 75% hoppar den till och far iväg. De borstfria beter sig annorlunda, känns på något vis mer precisa, men jag förstår inte riktigt dynamiken, därav frågan.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
PS Det där är inte råspont, det är spånskiva.
Japp, den kom upp ganska enkelt, råsponten sitter kvar under, just nu står det 1-0 mellan den och mina handleder ;)
 
C
Enligt min mening tenderar hålsåg att nypa eftersom det är minimal frigång mellan "sargen" på sågen och sågspåret. Dels packas spån i spåret, i synnerhet om du jobbar nedåt, dels nyper det lätt om sågen drar lite snett. Som @KnockOnWood skriver så kan du motverka det genom att vinkla sågen i en cirkulär rörelse.
 
Det viktigaste är att spåna ur ofta. Typ en gång i sekunden.
 
  • Gilla
RasteBengt
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Det viktigaste är att spåna ur ofta. Typ en gång i sekunden.
"Spåna ur", det vill säga lyfta hålsågen och dammsuga rent spåret?
 
Dammsuga verkar onödigt, men lyfta sågen lite i farten så att spånet sprutar ut.
 
Fel hålsåg dessutom...
 
  • Gilla
Keld
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.