Hej!

Jag undrar om någon kan hjälpa mig förstå hur akustik fungerar.
Jag bor i en lägenhet som består av 3 olika delar som de namnger B1, B2, B3. Enligt handlingar etc ska dessa hus byggts på exakt samma sätt. Dvs. Inga tillval, utan alla golv, väggar, badrum, kök etc är byggda precis likadant.

Till min förvåning är min lägenhet otroligt lyhörd.
Jag fokuserade på att förklara det som stegljud. Då jag hör alla steg, stora som små och dunsar. Jag har inte upplevt detta i någon bostad tidigare alls. När detta lyfts upp med föreningen så får jag svaret att ingen har anmält samma fel (viktigt att lägga till att huset inte haft sin 5 års besiktning än och kan ha byggfel)

Jag fick en mätning gjord enbart på stegljud varav resultatet blev godkänt.
Jag jämförde med slutmätningen jag tog ut från kommunen och ser att mitt resultat dock skiljer sig med 3 dB.
Sedan ringde jag till de som mätt och fick infon att de borde gjort en mätning på allting och inte bara stegljud samt at 3 dB är mycket och att data inte förklarar verkligheten.

När mina grannar har folk över nu så måste de skriva till mig så att jag kan gå ut. Sova hos någon annan för att jag har förklarat att det inte går att vara i bostaden för det kontinuerliga dundrandet.

Jag får inte hjälpen ja önskar av föreningen och tror att det sitter i både att de inte vet vad de ska göra och att de inte vill att det ska kosta för mycket.
För resultatet på mätningen var bra på stegljudsmätning så hänger de inte med på hur jag ändå här stegljuden. Men ingen annan gör det (de har frågat runt)

Skulle någon som är grym på dehär med ljud hjälpa mig med möjliga förklaringar och hur jag attackerar problemet? Vore så oerhört tacksamt!

Allt gott,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.