Hej!

Har upptäckt att ett av mina fönster ruttnat i nederkant.

I vintras märkte vi att det droppade lite i överkant på fönstret.
Jag trodde det kunde vara yrsnö som smält.

Men nu misstänker jag att det kan vara min frugas blommvattning som orskat kondens som fällts ut.

Just i detta fönster står många blommor precis över ett element.

Jag har undersökt taket och inte hittat något som ser ut som en läcka.

Över fönstret ser man att färgen släppt på fodret.

Här kan ni se lite bilder.
http://fredand44.webs.com/fukt_fonster/fukt_fonster.html

Tacksam för gissningar på vad som kan vara en trolig orsak.

Huset är från början ett sommarboende och vad jag vet så finns ingen sk ångspärr mellan undervåning och kallvind.

Kan kondens ta sig upp på vinden och fällas ut?

Stort tack på förhand.

Fredrik
 
Att göra om en sommarstuga till åretruntboende är inte alltid så enkelt. Vad du bör kolla är bl.a. följande:

Finns det luftning av yttertaket. Om inte kan det bildas kondens vid temperaturväxlingar. Kan åtgärdas med ventiler i taknock och inluft vid taksprång. (glöm inte insektsnät när ni monterar)

Finns det luftning av husets inomhusluft ? Sjävdrag, ventiler ? På en bild ser man en ventil mitt på en vägg- vilken funktion har den, mitt på väggen ?
Det är oftast bättre att ha ökad luftning när man gör om en sommarstuga utan diffusionsplast i väggarna till ett åretruntboende. Visserligen inte så energismart men man kan minimera risken att den fuktiga inomhusluften går ut i väggar och tak för att kondenseras där.

Vad är fönstren målade med för typ av färg ? Denna kan vara boven i dramat med fönstret, i kombination med fuktig inomhusluft som kondenseras inne i fönsterbågen. Har ni imma ofta på insidan av fönstren vintertid ?
Att färgen släppt på fodret är gissningsvis relaterat till kombinationen fuktig inomhusluft som läcker runt fönstren i kombination med plastfärg.

Din hustrus många blommor kan säkert vara en bidragande orsak till lokalt fuktigare klimat. Kan hon inte ha kaktusar ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.