Hej,

Det var en vanlig ventilerad krypgrund när vi flyttade in i huset men eftersom fukthalten var väldigt hög så valde vi att ta i en fima som installerade en avfuktare. Det var sen innan åldersbeständig plast på marken med uppvik mot "väggen" och isolerat med 50mm cellplast på både mark och vägg. Har sen något år tillbaka satt en energimätare på avfuktaren och den drar väldigt mycket på sommaren och när jag var nere och inspekterade i början av sommaren så såg jag att var det blött ovanpå plasten i ett hörn av krypgrunden, typ 0.5cm vatten på ett ställe mellan plast och cellplast (se video). Jag trodde spontant att det kom in via där man dragit in vatten och avlopp men nu när jag rivit ner cellplasten för att kunna inspektera så misstänker jag att det är runt fundamentet som det kommer in.

"Tyvärr" är det så torrt nu så att problemet in syns men jag har satt en läckagevakt på själva plasten nu om det skulle uppstå igen vid tex regn.

Min fråga är egentligen varför har man skurit plasten som man gjort i hörnet? Jag tycker rent spontant att man borde bara ha gjort ett uppvik där oavsett om det var avfuktare eller inte när huset byggdes. Finns det det någon nackdel med att snitta plasten runt fundamentet så att man kommer åt att skjuta en en ny bit under med 50cm överlapp , och sen tejpa skarven?

Närbild på hörnet av en krypgrund med grå betongfundament samt uppbruten vit cellplastisolering och plastfolie på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hörnet innan jag tog bort cellplast.

Betonghörn i krypgrund med åldersbeständig plast. Plastskivor är delvis borttagna, och grus syns vid fundamentets kant. Vattenskador och fuktskador inspekterade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hörnet som jag misstänker att dagvatten och/eller fukten kommer in i.


Video från tidigare i år som visar hur mycket vatten det var under en av cellplastskivorna.

Isolering i hörn av krypgrund med sönderhuggen cellplast, synliga ledningar, och plastfolie fasttejpad mot väggen. Synlig ventilationslucka i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rörgenomföringen som jag initial misstänkte, men jag tycker det ser ok ut. Venliationsluckan var iofs bara tätad genom att tejpa på en bit cellplast i hålet men jag satte även dit lite åldersplastplast nu.
 
Är det någon mögelpåväxt i grunden?
Jag hade Anticimex på besök hos mig och han var väldigt frågande till alla åtgärder som tex avfuktare i grunder om det inte är stora problem, oftast enligt honom så får man mer problem om man gör om något till något det inte är.
Tex fukt i grund ska mätas under lång tid för att se om det är problem.
 
T twoody skrev:
Är det någon mögelpåväxt i grunden?
Jag hade Anticimex på besök hos mig och han var väldigt frågande till alla åtgärder som tex avfuktare i grunder om det inte är stora problem, oftast enligt honom så får man mer problem om man gör om något till något det inte är.
Tex fukt i grund ska mätas under lång tid för att se om det är problem.
Jo det var väldigt höga värden när vi flyttade in för ca 7 år sen, jag mätte ca 95% under i princip hela sommaren. Vi tog in en firma som tog prover och det var påvisat mögel även om det såg fräscht ut. Det är möjligt att vi blev lurade då men som förstagångshusägare så blev man lite nervös och ville göra rätt. Nåväl, gjort är gjort och vi har inga planer på att riva ut befintlig installation utan nu är frågan om hur man enklast stoppar inflödet av fukt och ev vatten för att inte behöva köra avfuktaren mer än nödvändigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.