Så här ser det ut runt våra fönster efter att hantverkaren blev klar. Jag hade förväntat mig att det skulle vara kaklat runt fönstren, något annat har vi inte sagt, så varför sätter man såna här stållister runt om? Är det bara för att spara tid när man arbetar, så att man inte behövde göra det så noggrant i hörnen?

Fönster i ett kaklat rum med stållister runt fönstret istället för kakel, med kakelplattor på väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är 60x60 kakel på väggarna.
 
  • Wow
cpalm
  • Laddar…
För att skydda kanterna.
Menndet borde varit specat hur kanterna skulle vara så ni borde ha fått välja
 
Det är den vanligaste metoden idag, ingen gerar kanterna längre utan att ta extra betalt för det.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Det är den vanligaste metoden idag, ingen gerar kanterna längre utan att ta extra betalt för det.
Hur mycket extra då för två fönster? Pratar vi en massiv tidsbesparing eller?

Jag blev väldigt förvånad, hade ingen aning att det skulle dyka upp stållister där.
 
N Nic_G skrev:
Hur mycket extra då för två fönster? Pratar vi en massiv tidsbesparing eller?

Jag blev väldigt förvånad, hade ingen aning att det skulle dyka upp stållister där.
Märkligt att entreprenör inte frågat? Vi brukar specificera detta, på samma sätt som vilket kakel. Har du ingen offert där det står? Avtal med utförande?
 
Globetrot Globetrot skrev:
Märkligt att entreprenör inte frågat? Vi brukar specificera detta, på samma sätt som vilket kakel. Har du ingen offert där det står? Avtal med utförande?
I offerten står ingenting om att fönstersmygar skulle kläs in i plåt. Jag visste inte ens att det var ett sätt att göra det. Nu får jag dock uppfattningen att hantverkaren gjort det för att spara tid/arbete för sig själv i ett uppdrag vi körde till fast pris. Han vill även ha extra betalt för plåtlisterna.
 
R
N Nic_G skrev:
Hur mycket extra då för två fönster? Pratar vi en massiv tidsbesparing eller?

Jag blev väldigt förvånad, hade ingen aning att det skulle dyka upp stållister där.
Ja det kan vara 6-8 Tim extra för två fönster..
 
Redigerat:
N Nic_G skrev:
I offerten står ingenting om att fönstersmygar skulle kläs in i plåt. Jag visste inte ens att det var ett sätt att göra det. Nu får jag dock uppfattningen att hantverkaren gjort det för att spara tid/arbete för sig själv i ett uppdrag vi körde till fast pris. Han vill även ha extra betalt för plåtlisterna.
Hahaha…orimligt. Fast pris är ju fast pris. Det är ju knas…dessutom att informera om det efteråt. Finn 5 fel.
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
R
N Nic_G skrev:
I offerten står ingenting om att fönstersmygar skulle kläs in i plåt. Jag visste inte ens att det var ett sätt att göra det. Nu får jag dock uppfattningen att hantverkaren gjort det för att spara tid/arbete för sig själv i ett uppdrag vi körde till fast pris. Han vill även ha extra betalt för plåtlisterna.
Dina förnstersmygar är inte plåtinklädda utan han har använt en kakellist av metall. Helt normalt utförande ingett man kan reklamera..
 
  • Gilla
Lintto1 och 3 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Dina förnstersmygar är inte plåtinklädda utan han har använt en kakellist av metall. Helt normalt utförande ingett man kan reklamera..
Klart man kan reklamera det utifall beställare tänkt girade hörn. Eftersom lister inte (uppenbarligen var inkluderat).

Det beror på avtalet

Om hantverkare vill ha extra betalt, säg då att du inte vill ha lister utan girade hörn (som ingår i fast pris??)
 
R
Globetrot Globetrot skrev:
Klart man kan reklamera det utifall beställare tänkt girade hörn. Eftersom lister inte (uppenbarligen var inkluderat).
Nej, om ingett om det står i offerten/avtalet så gäller vanligt utförande..
Ja om det står i offerten/avtalet att det ska var gerade hörn, i så fall är det fel utfört och en reklamation är på sin plats om det inte går att prata honom till rätta..
 
  • Gilla
Lintto1 och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Nej, om ingett om det står i offerten/avtalet så gäller vanligt utförande..
Ja om det står i offerten/avtalet att det ska var gerade hörn, i så fall är det fel utfört och en reklamation är på sin plats om det inte går att prata honom till rätta..
I detta fallet tror jag att kund har starkare ställning än det du påstår av den enkla anledningen att entreprenör själv intygat att utförande i avtalat fast pris inte varmed lister. OM det skulle vara det så skulle han inte vilja ha extra betalt för det.
 
  • Haha
  • Gilla
Frunihuset20 och 2 till
  • Laddar…
R
Nej, är inga fönsternischer med i avtalet från början så ingår ju dessa inte..
 
Redigerat:
Fast pris är ett begrepp många hantverkare verkar ha väldigt svårt för 🙄
 
R
Fortfarande så ingår det som är beskrivet i avtalet och man har diskuterat i offertskedet ingett annat ingår i ett fastprisavtal.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.