Och varför är bara den ena i drift?

Hej!

Jag har nyligen flyttat till ett 50-talshus. enplan+källare, och försöker nu förstå mig på värmesystemet.
Jag har en bergvärmepump (IVT E5) och radiatorer i "gamla delen" plus källaren. I vardagsrum, kök och hall har jag vattenburen golvvärme, även dessa via värmepumpen.

Min första fråga är varför det sitter två cirkulationspumpar ovanför värmepumpen, men bara en är kopplad till eluttag? Golvvärmen styrs med ett LK reglersystem enl. bilden nedan.
Anledningen till att jag börjat nysta i detta är dels att jag har svårt att få lika varmt i den radiatoruppvärmda delen av huset som i delen med golvvärme.
När jag har försökt justera detta genom att sänka golvvvärmen samtidigt som jag har höjt värmekurvan har värmepumpen vid några tillfällen larmat för "pressostat hög" och stängt av sig. Vad kan detta bero på tror ni?

Tacksam för era teorier!!

Två cirkulationspumpar ovanpå en bergvärmepump, en pump är inkopplad med el.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
LK reglersystem för vattenburen golvvärme med grön lysdiod och justeringsvred.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenburen golvvärmes fördelningsrör med reglerventiler och LK reglersystem fastmonterat på en OSB-panel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kanske nån som förstår ivt battre än jag men jag förmodar att en pump är för radiatorkrets och den andra är för golvvärmekrerts. Shunten före cirkpump ska väl sänka framledningstemp eftersom oftast så behöver golvvärmen lägre temp.
 
V Vector skrev:
Kanske nån som förstår ivt battre än jag men jag förmodar att en pump är för radiatorkrets och den andra är för golvvärmekrerts. Shunten före cirkpump ska väl sänka framledningstemp eftersom oftast så behöver golvvärmen lägre temp.
Ja, det låter ju rimligt.
Kan det vara så att den ena pumpen har kopplats ur av misstag, och att båda bör vara i drift?
(Vi hade hantverkare här som tömde värmesystemet i samband med badrumsrenovering)

Vågar man koppla in den och testa?
 
När jag följer ledningarna verkar det vara precis så.
Pumpen som går till golvvärmen är ikopplad.
Pumpen till radiatorerna är urkopplad. Det kan ju förklara varför det är dålig värme i rummen med radiatorer....

Ska jag prova att koppla in den andra pumpen tycker ni?
 
  • Gilla
Stickan56 och 1 till
  • Laddar…
tror du ska sätta i båda pumparna säkert en till golvvärmen och en till radiatorerna
För du har väll som de ser ut ingen pump vid golvärmeförgreningen
Är väll så att de bara är självcirkulation på radiatorerna
 
Ja kör på.
 
Det är svårt att ha radiatorer och golvvärme eller bara golvvärme för all del, utan att ha två cirkulationspumpar (cp).

Justera farten på huvud cp så du får en diff mellan framledning och retur på 6-8grader,
Justera farten på golvvärmens cp så att du får en tempdiff över gv på 2-3 grader.
 
Pressostat hög: För lågt flöde. Ett igensatt filter? Termostater som stryper? Växelventil kärvar? Luft i systemet? Allmänt för lågt flöde.
Har det funkat bra tidigare?
Om systemet har varit tömt så kan det var läge att lufta systemet igen.

Edit: Tillkom poster under tiden jag skrev. Ja om du inte har flöde över radiatorena tackvare att cirkulationspumpen inte är inkopplad så förklarar det även pressostat hög.
 
Pressostat hög: ja detta kommer ju just av att det är får dåligt flöde och därmed för låg tempdiff över värmepumpen - värmepumpen har ingen stans att lämna av den energi som produceras.

Dvs, i med kontakten!
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det är svårt att ha radiatorer och golvvärme eller bara golvvärme för all del, utan att ha två cirkulationspumpar (cp).

Justera farten på huvud cp så du får en diff mellan framledning och retur på 6-8grader,
Justera farten på golvvärmens cp så att du får en tempdiff över gv på 2-3 grader.
Yes. Nu går båda pumparna och det är varmt och skönt i sovrummen!
Stort tack för hjälpen!

Nu har jag en tempdiff på 6,6 grader mellan ut och in.
Hur kan jag läsa av tempdiff över gv?
 
  • Gilla
Stickan56 och 1 till
  • Laddar…
Bra! Du får mäta med en termometer på lämpligt vis helt enkelt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.