Hej!

Hoppas på lite råd, tips och gissningar i detta konstiga problem.

I måndags, 22/1, var det ju som bekant väldigt kallt så jag hade hjärtat i halsgropen då jag kom hem från jobbet för att kolla om vattnet frusit, vilket det gjort en gång förut.

Men i kök och handfat funkade det faktiskt med följande notering.
I handfatet rann det aningens trögt i 3 sekunder, sen som vanligt.
Slog jag över till endast kallt i handfatet kom det lite missfärgat vatten i 2 sekunder, sen var allt som vanligt.

Så allt verkade frid och fröjd.
Eftersom som det rann aningens trögt förts misstänkte jag att jag kom hem i grevens tid och lät det rinna så pass så den begynnande isproppen släppte.

...men jag glömde kolla dushen.

Nu på morgonen, tyckte jag att det tog någon sekund för länge innan vattenbehållaren på toaletten fylldes. Eventuellt lät det lite klonk vid fyllningen också.

Ställde mig i duschen och det kom varmt vatten som vanligt i ca 30 sekunder.

Jaha, ispropp ändå tänkte jag, attans.

Men jag väntade i några minuter och testade igen, och åter igen funkar vattnet i 30 sekunder i duschen.

Övriga kranar verkar funka utan problem.

Innan jag drog till jobbet testade jag igen, och samma visa nu, 30 sekukunder, sen försvinner trycket i duschen.

Har någon någon gissning om vad som kan vara felet så hojta till.
Tycker inte det känns som ispropp då det beter sig så här?

Mvh

Fredrik
 
kolla om du har ett smutsfilter någonstans på vattnet !
kan vara så att det är igentäppt såpass att det bygger upp tryck men du inte får något större flöde. Har du nu inget filter, kolla med kommunen om det varit avstängt i gatan av någon anledning, sitter filter i vattenmätaren som också kan sätta igen sig,
Har du egen borrad brunn, kolla bottenventilen på slangen så inte den är igenslammad.
Lycka till
 
Hej!

Efter lite forskande verkar det som om följande scenario verkar troligt.
Till blandaren går givitvis en slang för varmvatten och en för kallvatten.

Troligen hade det blivit ispropp i kallvattenledningen.
Så då jag vred på kom först endats lite ljummet vatten från varmvattnet innan det riktigt upphettade kom ända fram.

När det varma kom fram slog ett skållskydd till varpå vattnet ströps.

Fem minuter senare kunde jag göra om samma procedur.

Efter ett tag verkar det som om isproppen släppte för nu funkar det igen.

Blandaren är en Mora Rexx (tror jag) ska försöka kolla om den har skållskydd, får då känns det som om detta stämmer.

Mvh
Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.