Finns massor med solceller och man drunknar i reklam om billiga solceller.
Funderade själv på att sätta upp solceller.
problemet är att sommartid är jag oftast utomhus och förbrukar inte så mycket el. Dessutom består största delen av minel och värmeräkning ag grundavgifter.
Räknade lite på solceller och kom framtill att det inte fanns en chans att tjäna in investeringen de närmaste 100 åren om man är singel och bor ensam i huset.
Under den kalla vinter perioden skulle jag behöva solel och värme till att lysa upp och värma upp huset men då finns det å andra sidan ingen sol.
Såg i tidningen Ny teknik att har man inte 300 dagar med sol var det ingen ide att installera solpaneler.
Istället var det bättre att installera ett vindkraftverk. Ska visst finnas vindturbiner som ser ut som färgade soptunnor som man kan sätta upp på taket och å finns det luftturbiner i form av S- formade blad som skulle bli effektivare om man satt upp flera sådana bredvid varandra. Eftersom det blåser på vintern kunde dessa små vindturbinen monteras i marknivå eller uppe på taket. Dessutom skulle man få ut mer än dubbelt så mycket el på årsbasis
https://www.nyteknik.se/premium/har...raftverken-som-ar-snallare-mot-djuren-7012915
 
Vi har en solcellsanläggning med en elnätsansluten växelriktare på ett enfamiljshus. Det fungerar på så vis att den ström som vår växelriktare producerar, men vi inte klarar av att förbruka, den matas ut på allmäna elnätet. Vi får betalt för varje kWh.
Under sommarhalvåret säljer vi ganska mycket ström, ca 10000 kWh. På vintern då anläggningen knapp producerar något, köper vi ström för pengarna vi fått för såld ström.
 
Skaffade just solceller till kåken och räknar med att tjäna in det på 11-13 år.

Min uträkning ser ut så här:
Pris: 118000
utbyte av växelriktare efter 15år: 25000 kr
antal paneler: 29
Max Watt per panel: 340Wp
installerad effekt: 29*340Wp = 9860Wp
Huset står i sydöst 30grader
vinkel på tak: 22
Beräknade kWh per år: 9500 kWh
beräknad självanvändning 30%
ersättning för såld el: 111öre / kWh (spotpris på 33 öre)
sparad peng för självandvänning 124öre / kWh
det ger
9500*30%*124 = 3534 kr(insparad el )
9500*70%*111 = 7381 kr (såld el)
totalt: 3534+7381= ca 11000 kr
118000+25000 = 143000 kr
118k / 11k ger ca 11 år (avkastning 10.7% )
143k / 11k ger ca 13 år (avkastning 7.7% )

Tog och inkluderade priset för ett byte av växelriktare då det ger en mer realistisk förutsättning då växelriktarens förväntade livslängd är 15 år och det är 25-30 år på solcells panelerna.

Skulle spot priset öka ger det kortare avbetalning.

Nu till det roliga i sammanhanget (för mig som har solceller):
Energimyndigheten räknar med att spotpriset kommer att öka så pass mycket att kärnkraft kommer att bli lönsamt. De publicerade den artikeln om för ca en vecka sen.
( https://energimyndigheten.a-w2m.se/Home.mvc?ResourceId=185971 )
Jag snabb kollade lite och det (om jag förstått det rätt) innebär ett spot-pris på ca 65-70 öre. (dvs dubbelt upp mot idag)

Detta beror på :
Hybrit (fossilfritt stål)
Elektrifiering av fordonsflottan (elbilar, el-lastbilar etc )
Northvolt
elektrifiering avgruvor
cemzero (fossilfri cement)
elektrobränslen (tillverkning av fordonsbränslen mha förnyelsebar råvara och el)

Till detta kommer:
Facebook/Amazon etc (moln datatjänster)
ökad generell el användning av hushåll.
nedstängning av nuvarande kärnkraft.
All "CDS" (carbon direct storage) och "local Carbon Capture" tekniker som just nu utvecklas för att "suga upp" koldioxid. Dessa drar löjligt mycket el med. Och EU arbetar på en bättre handel med just köp av sådana tjänster.

Så generellt sett ... ser du att du kanske kommer att skaffa elbil alt redan har elbil, har ett hus som drar 15tusen kWh / år eller mer, samt ett tak i söderläge... tja då kan det vara en ide med solceller.

Och ja ... "mini vindkraftverk" är ett bra alternativ ur teknisk synvikel, MEN inte ur ett tillstånds perspektiv.
Farsan försökte få tillstånd för ett sådant.... Jo tjena! Det skulle kosta 2-3 ggr så mycket som snurran skulle ge i bara tillstånd för att sätta upp det.Ba
 
  • Gilla
Suhagg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.