Kan det vara en ego-grej? Typ, titta vad jag är duktig som kan bygga? Troligtvis inte eftersom det finns tudentals på det här forumet som kan/har bygga/byggt mycket bättre än vad jag (i vid mening) kan.

För min del så tycker jag att det är en fantastisk inspirations och informationskälla. Naturligtvis kan man inte ta allt som skrivs för det helt korrekta eller det bästa genomförandet, men ändå, inspiration och information.

I de mest intressanta bloggarna kan man också få insikt i problem och lösningar, och tankar och känslor.

Sen är ju en blogg ett bra sätt att dokumentera för sig själv vad som har hänt (kanske kommer det in lite ego i alla fall i bloggandet).

Jag gillar byggbloggar skarpt, kanske för att jag aldrig byggt någonting förut och behöver information om allt. Eller kanske för att de ger en känsla av samhörighet. Eller kanske bara för att bilderna är så fina.

/Micke
 
Håller med dig. Det är skoj att läsa andras bygg-bloggar (till motsats för vanliga bloggar, där de folk beskriver vad de ätit till middag). Man lär sig mycket, får inspiration och tips.
 
Varför skriver jag i den här tråden!?? Du har ju själv svarat på frågan. :D
 
Jag har funderat på att göra en just bara för att se att det verkligen händer nåt. Eftersom det tar en sablarns tid med allt så känns det ibland som att det står stilla.

Listar man upp det som är gjort får man kanske en AHA! Det har hänt nåt!
 
Det är roligt att gå tillbaka i en blogg (eller ett fotoalbum med kommentarer), som man gjort själv. Ibland utropar man förvånat:
"Tusan hakar bodde vi på det här viset???!!! Hur klarade vi av det?? Utan vatten och värme?? Ingen dusch? Inget kök? och allt samtidigt??!!" :D
 
Jag undrar också det....hinner inte bygga för att jag ska hänga här och då har jag inget att uppdatera......
 
Vi har släkt (och en del vänner) som gärna vill veta hur det går med vår renovering och då är en blogg det absolut smidigaste sättet.
 
Oj Solhaga, vilket arbete och vad bra det blir. Men när jag sett och läst edert så känns det faktiskt skönt att bygga nytt. Ha-ha.
 
Åjo Enköping. Jag har nog noterat att det händer ett och annat i byggväg.
 
Enk Projektet skrev:
Jag undrar också det....hinner inte bygga för att jag ska hänga här och då har jag inget att uppdatera......
Känner igen mig och skäms lite....
 
Nu har vi ingen tråd här än, men vi har haft blogg uppe innan (inte nu) och det var för, precis som någon annan sa härinne, att uppdatera familjen som bor xx mil bort i hur allt går.. kunna visa bilder och fråga om råd osv. Sedan är det ju som du själv säger, skitkul att läsa om andras projekt.. och för att ha något att läsa/titta på krävs ju att någon "gör det".. annars skulle ingen härinne ha något att inspireras av ju! :surprised:

Jag själv, dokumenterar det mesta (när det händer nått..) för det är EXTRREMMMT bra att ha.. både text och bilder på saker man lejer ut eller gör själv. Jag menar man kan ju få problem med ett badrum efter några år även om man gjort allt korrekt.. och då gäller det att kunna bevisa att det är fackmannamässigt utfört... bildbevis är bra bevis. Jag dokumenterar även mina hantverkares jobb.. haha.. (jobbig kund? nja kanske.. men det verkar de inte tycka iaf.. trots mitt fotograferande). Men som sagt.. bilder är bra o ha.. för man minns inte allt hur länge som helst.

Ha en trevlig dag..
mvh sandra
 
Det är ju kul för alla vänner som hjälper till att se hur bygget fortskrider. Jag tycker själv att det är kul att hjälpa andra med sina byggen eftersom man kan åka hem efter ett dagsverke - lämna bygget och inte tänka på det mer och sedan återvända och se allt fint som kommit på plats.

Sen är det kul att själv sitta och blega på bilderna tagna för några månader sedan och känna hur långt man har kommit - det blir som en husdagbok. :)
 
Själv startade jag en byggbolag med stora ambitioner dels för att kunna "skryta" men också för att visa familj och vänner. Men orken tryter och det är inte lika kul längre. Renovering blir efter en tid old news. Har inte uppdateras sedan mars. :(
 
Startade du ett helt byggbolag för att visa att du kan?

Synd att slösa bort dyrbar tid för att både läsa och skriva bloggar, twittra mm.
Skicka sms fram och tillbaka när man likaväl kan ringa och prata direkt. Både billigare och går fortare.
Förr pratade folk med varandra. Innan telefonen kom fick man till och med besök.
 
cederbusch skrev:
Själv startade jag en byggbolag med stora ambitioner dels för att kunna "skryta" men också för att visa familj och vänner.
Ha, Ha, stor humor. Man kanske skulle starta ett byggbolag? :D:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.