Hej,

Dum fråga kanske, men ett vanligt sätt att gjuta plintar verkar vara med papprör. Men vilken funktion fyller röret? pappen kommer ju att förmultna och lämna ett utrymme?

/peter
 
Rörets uppgift är att hålla kvar betongen tills den brunnit. Anledningen till att rören är i papp misstänker jag är att de är lätta att kapa och hantera i övrigt.
 
S
Som Fotografen säger
Papprör används till plintar vid gjutning och kan sitta kvar eller rivs bort ,det med ruttna och lämna utrymme
är inget som räknas med , men det går att använda vad som helst till form , bygga själv i trä , grova avloppsrör , spirorör e.t.c
 
S skutten11 skrev:
Som Fotografen säger
Papprör används till plintar vid gjutning och kan sitta kvar eller rivs bort ,det med ruttna och lämna utrymme
är inget som räknas med , men det går att använda vad som helst till form , bygga själv i trä , grova avloppsrör , spirorör e.t.c
Jag tänker mest att om man vill ha en maximalt stabil plint så borrar man ett runt hål och häller i betong direkt i hålet. Därmed maximal stadga mot marken eftersom man gjuter mot fast mark som inte är uppgrävd, ej heller rör som multnar bort. Om man ändå ska gräva ett stor hål så kan man ju lika gärna ställa ner en färdig plint.
 
Om marken medför att det är möjligt så är det nog ingen dum idé. I praktiken funkar det nog inte på särskilt många ställen.
 
Jag gör enbart så nu, borrar och gjuter direkt i hålet.
 
Men ofta skall man ju också gjuta plinten en bit upp från marken, om inte annat så är det mycket praktiskt om man skall se till att alla plintar är i samma nivå.
 
A
Precis. Röret behöver ju inte gå hela vägen ner i botten på hålet om det står stadigt.
 
P pbol skrev:
Jag tänker mest att om man vill ha en maximalt stabil plint så borrar man ett runt hål och häller i betong direkt i hålet. Därmed maximal stadga mot marken eftersom man gjuter mot fast mark som inte är uppgrävd, ej heller rör som multnar bort. Om man ändå ska gräva ett stor hål så kan man ju lika gärna ställa ner en färdig plint.
Av vad jag har läst och lärt mig verkar det enbart Handla om att minska mängden betong man använder. Med ett rör vet du att det blir en plint där all betong sitter ihop stadigt. Gjuter man direkt i mark lär det finnas några smalare delar betong som inte ger något stöd. Samtidigt blir plinten formad efter hålet, och bör som du säger ge mer stöd.
 
  • Gilla
svirrsvirr
  • Laddar…
P pbol skrev:
Jag tänker mest att om man vill ha en maximalt stabil plint så borrar man ett runt hål och häller i betong direkt i hålet. Därmed maximal stadga mot marken eftersom man gjuter mot fast mark som inte är uppgrävd, ej heller rör som multnar bort. Om man ändå ska gräva ett stor hål så kan man ju lika gärna ställa ner en färdig plint.
Gjuter man plint för mer seriösa saker som ex. husgrund så skall plintarna armeras och även helst stå på en "platta". Jag gjöt ex. 12 st plintar där botten är en platta 500x500 nätarmerad med 4 st 8mm järn uppåt i röret som var 1200mm långt (grävde ned till 1400 och bottnade med singel plus padda singeln.

Detta på mark som inte var tjälfarlig (sand och grus) Men så har utbyggnaden inte satt sig en mm ens.

Borrar man ett hål och fyller så är det dessutom svårt att få bort ev. luftbubblor ur betongen. Jag var väl lite överambitiös då jag råkade få låna hem en liten vibrator som passade i rören så plintarna blev dessutom "snygga" och släta helt utan bubblor. Trevligt för den del som syns ovan mark.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
P pbol skrev:
Jag tänker mest att om man vill ha en maximalt stabil plint så borrar man ett runt hål och häller i betong direkt i hålet. Därmed maximal stadga mot marken eftersom man gjuter mot fast mark som inte är uppgrävd, ej heller rör som multnar bort. Om man ändå ska gräva ett stor hål så kan man ju lika gärna ställa ner en färdig plint.
Kan man gräver man bara ett hål och gjuter i, problemen är att det går åt mer betong och att man inte kan gjuta högre än marken.
På flera ställen har jag lyft ner färdiga plintar, supersmidigt, men de hamnar inte frostfritt......Papprör kan man få exakt där man vill och i exakt rätt höjd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.