Jag undrar vad som kan få min F470 att stoppa kompressorn (förutom avfrostning förstås) fastän både varmvattnen och innetemperatur är kallare än de inställda värdena. Någon som har någon idé?
Detta händer lite då och då och jag har inte lyckats klura ut varför. Känns fel att behöva skicka ut den varma inneluften outnyttjad när värmebehov finns ...

Exempel : tidigare idag så gick inte kompressorn fastän vattentemperaturen var 16 grader under tillslagstemperaturen. Men nu går den, vet dock inte när/varför den startade igen ... :confused:
 
Vi har visserligen ingen F470, men med erfarenhet från F1245-10 (bergvärme), så kan jag ändå tipsa om att trycka in ett USB-minne i pumpen för att få ut en logg över hur den går. Jag skulle sätta loggen på t.ex. var 5-10 sekund om det är en kort period du vill logga. Vill du logga längre tid bör du nog nöja dig med varannan minut eller något sådant.
Det underlaget kanske kan ge dig lite mer kött på benen?
 
Rikard S skrev:
Vi har visserligen ingen F470, men med erfarenhet från F1245-10 (bergvärme), så kan jag ändå tipsa om att trycka in ett USB-minne i pumpen ....
Har provat med detta men tyvärr så innehåller loggningen "bara" temperaturer. Och när jag tittar på dessa så tycker jag mej inte klart kunna avgöra när kompressorn har stoppat utan att det har varit fråga om avfrostning. Och då blir ju övrig utvärdering bara gissningar tyvärr ... :(
 
Bifoga original loggfilen i forumet så kan jag kolla även om jag har dålig koll på just 470 så bör man se vad vp gör.
 
smurfen72 skrev:
Bifoga original loggfilen i forumet så kan jag kolla även om jag har dålig koll på just 470 så bör man se vad vp gör.
Döpte om filen till .txt (från .LOG), annars så gick det inte att bifoga filen.
 
Har dålig koll på loggar till flvp men fram till kl16.42 ligger framledningens börvärde på 20 grader och sen hoppar det upp till 42 grader innetempen verkar ligga runt 18,5 vilken värme kurva använder du och vilken rumsgivarfaktor ? vv tempen verkar ligga ok hela tiden som lägst 47 grader och antar att vv start ligger lägre än så.
 
smurfen72 skrev:
Har dålig koll på loggar till flvp men fram till kl16.42 ligger framledningens börvärde på 20 grader och sen hoppar det upp till 42 grader innetempen verkar ligga runt 18,5 vilken värme kurva använder du och vilken rumsgivarfaktor ? vv tempen verkar ligga ok hela tiden som lägst 47 grader och antar att vv start ligger lägre än så.
Värmekurva : 10
Rumsgivarfaktor : 2,0
VV : start 65 grader & stopp 70 grader
Innomhustemp utom i sovrum : 20 - 20,5 grader
Inomhustemp sovrum : 18,5 - 19 grader

Elpatronen är blockerad och utan elpatron går VV-tempen aldrig över 59 grader.
Eftersom jag har öppen planlösning och kakelugn centralt placerad så sitter innetempgivaren inte placerad centralt, utan utanför sovrum. Detta för att slippa berg-och-dalbane-temperatur när jag eldar i kakelugnen.
 
Så hög vv temp klarar inte en 470 utan elpatron så att den inte går kan bero på att den inte klarar så hög temp du ställt in. Varför ha så varmt vv ? Har kollat i loggen igen och kompressorn går ibland i alla fall men konstigt att börvardet på framledningen ligger på 20 grader och sen hoppar upp till 40 grader har du nån logg över hela dygnet jag kan kolla på ?
 
smurfen72 skrev:
Så hög vv temp klarar inte en 470 utan elpatron så att den inte går kan bero på att den inte klarar så hög temp du ställt in.
Kompressorn stannar ibland (inte avfrostning alltså) även om VV-temperaturen är under 50 grader.


smurfen72 skrev:
Varför ha så varmt vv ?
VP'n är av dubbelmantlad princip (VV'n värmer elementvattnet), så det blir alltså ett sätt att ackumulera värme. Istället för att kompressorn ska stå still när det inte är så kallt ute och sedan inte räcka till när det är kallare så ackumulerar jag så mycket värme som möjligt i VV'n. Och som sagt, jag har blockerat elpatronen. :cool:


smurfen72 skrev:
Har kollat i loggen igen och kompressorn går ibland i alla fall men konstigt att börvardet på framledningen ligger på 20 grader och sen hoppar upp till 40 grader har du nån logg över hela dygnet jag kan kolla på ?
Har ingen dygnslogg nu men jag kan fixa en.
 
Tycker allt ser ok ut kompressorn går hela tiden vad jag kan se förutom när den avfrostar. Att den inte klarar att hålla vv tempen är inte så konstigt det är en klen flvp har för mig att den lämnar ca 2 kw och med blockerad elpatron räcker den inte till. Jag skulle sänka vv tempen till så lågt värde som ger ok med vv och sen låta elpatron hjälpa till för den lär behövas när det blir kallare. Är vent flödet injusterat tycker det verkar som avluften har ovanligt låg temp men har inte så bra koll på flvp.
 
Att försöka göra värma vv till 70 grader enbart med kompressorn är inte bra. Redan vid 50 grader får man ganska dåligt COP. Dessutom sliter du ut kopmpressorn i förtid. Med en värmepump tjänar man inget på att ackumulera värme, utan det optimala är så låg temperatur och så få start och stopp som möjligt.
 
smurfen72 skrev:
Tycker allt ser ok ut kompressorn går hela tiden vad jag kan se förutom när den avfrostar.
Igår eftermiddag (naturligtvis efter avslutad loggning) så stod kompressorn stilla (ej avfrostning) trots att VV's temp låg under 50 grader. Såg detta när jag hade ett annat ärende i tvättstugan. När, hur länge och varför kan man ju fråga sej ...


smurfen72 skrev:
Jag skulle sänka vv tempen till så lågt värde som ger ok med vv och sen låta elpatron hjälpa till för den lär behövas när det blir kallare.
Hmm ... varför köra elvärme när jag har kakelugn och en VP? :S Verkar oekonomiskt ...


smurfen72 skrev:
Är vent flödet injusterat tycker det verkar som avluften har ovanligt låg temp men har inte så bra koll på flvp.
Har inga siffror på flödet men det ska enligt uppgift vara ok.
 
lordi skrev:
Att försöka göra värma vv till 70 grader enbart med kompressorn är inte bra. Redan vid 50 grader får man ganska dåligt COP. Dessutom sliter du ut kopmpressorn i förtid.
VP stänger per automatik av kompressorn när den inte "har mer att ge".


lordi skrev:
Med en värmepump tjänar man inget på att ackumulera värme, utan det optimala är så låg temperatur och så få start och stopp som möjligt.
Om jag inte ackumulerar värme så måste jag köra elpatronen på tex nätterna om jag vill bibehålla en någorlunda jämn temperatur. Och som sagt, varför värma med elvärme när jag har kakelugn och VP? :confused:
 
Förångningstemperaturen och avlufttemperaturen är för låga. De ska ligga över noll grader för att F470 ska fungera på bästa sätt. Orsaken kan vara för lågt ventilationsflöde och/eller låg inomhustemperatur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.