A
Elen går vi fasen till en förbrukare och sen tillbaka till nollskenan. Det sitter flera kablar på nollskenan. Varför fortsätter inte strömmen vidare (tillbaka) via dessa? Om jag petar på nollan i ett eluttag får jag ingen stöt men kabeln är ansluten till nollskenan som det är ström i.
 
Mikael_L
För att strömmen går vidare till transformatorstationen några tiotal eller hundratals meter från ditt hus.
När strömmen passerat förbrukaren så når den nollskenan, och nollskenan ligger på kanske en volt eller några enstaka volt högre spänning än nollan/jorden borta vid transformatorn, så då kommer strömmen vilja dit, istället för ut på nollan till någon annan gruppledning där spänningen bara stiger.
 
A
Okej, tack för tydligt svar. Men det blir aldrig fel då? Spänningen råkar vara högre i skåpet ex.
 
Johan1975z skrev:
Okej, tack för tydligt svar. Men det blir aldrig fel då? Spänningen råkar vara högre i skåpet ex.
Det kan bli fel. Fenomenet kallas ”nollsläpp” och kan förstöra elektronik samt orsaka brand om man har otur då det leder till överspänning (400 V) i uttagen.
 
Johan1975z skrev:
Om jag petar på nollan i ett eluttag får jag ingen stöt men kabeln är ansluten till nollskenan som det är ström i.
Du måste skilja på ström och spänning. Det går ström i skenan, men det är i princip ingen spänningsskillnad mellan nollan och jord. Det är spänningen som gör att det går en ström genom din kropp om du petar på fel ställe.
Samma fenomen som när en fågel sitter på en kraftledning. Det går en massa ström genom ledningen, men det är ingen spänningsskillnad mellan fågelns ben.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.