Har köpt nya dörrar och när jag ska montera på den nya toadörren så är det en stor glipa här. Och den ska liksom in flera cm till, men gångjärnen sätter liksom stopp.. Vad är det för fel? Fattar ingenting.
 
  • En öppen vit dörr med synliga gångjärn, mot en vägg med grön gardin och mörkbrunt golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BosseHansson
  • Laddar…
En annan bild
 
  • Vit dörr monterad med dörrstopp, vid tröskel mellan två rum, textil- och trägolv synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dörren sitter åt fel håll.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Du har monterat in gångjärnen från fel håll....
Ha dörren löst fullt öppen så den är emot väggen på höger sida, då snäpper du in gångjärnen..
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
T tracker skrev:
Du har monterat in gångjärnen från fel håll....
Ha dörren löst fullt öppen så den är emot väggen på höger sida, då snäpper du in gångjärnen..
Hur menar du? Det satt en annan dörr där innan. Jag kan inte bara vända på dörren eftersom gångjärnen sitter på högra sidan.
 
D Daniel 109 skrev:
Dörren sitter åt fel håll.
Men jag kan inte vända hur som helst väl? I dörrkarmen sitter ju den där grejen som man "fäller in" när man öppnar handtaget.
 
M Förstagångsköparen skrev:
Hur menar du? Det satt en annan dörr där innan. Jag kan inte bara vända på dörren eftersom gångjärnen sitter på högra sidan.
läs det "tracker" skrev en gång till..
 
Vänder man fästena kanske? Gångjärnen ska in från andra sidan dörren.
 
D Daniel 109 skrev:
Vänder man fästena kanske? Gångjärnen ska in från andra sidan dörren.
Men fästena är ju monterade från början på ena sidan..
 
Den ser ut såhär från början. Jag kan väl inte bara ändra plats på allt?
 
  • Vit dörr ligger på golvet intill plast, byggmaterial och oordning i rummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det rätt dörr då?
 
M Förstagångsköparen skrev:
Hur menar du? Det satt en annan dörr där innan. Jag kan inte bara vända på dörren eftersom gångjärnen sitter på högra sidan.
Vänd dörren 180 grader så att det du nu har som insidan längst upp blir utsidan längst ner och skruva loss låskistan och montera den åt rätt håll om det krävs såvida du inte bara kan ta en tång och vända håll på den del som åker in och ut när du trycker ner handtaget
 
  • Gilla
Bo arnold
  • Laddar…
J jonasz skrev:
Vänd dörren 180 grader så att det du nu har som insidan längst upp blir utsidan längst ner och skruva loss låskistan och montera den åt rätt håll om det krävs såvida du inte bara kan ta en tång och vända håll på den del som åker in och ut när du trycker ner handtaget
Det ko lite bilder medans jag skrev svaret så nu ser jag att det inte funkar det jag skrev ovan, ta en bild på fästet på själva dörrbladet den borde gå att vända annars är det retur och byta till rätthängd dörr som gäller
 
Jag fattade vad ni menade! Tack!

Nu till nästa grej.

Kan man vända denna "piggen"?
 
  • Tvåsidig dörrknopp på vit dörr, metallplatta, låsmekanism, nummer "2014", badrum i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tillverkaren skriver:
  • Låset kan lätt anpassas för höger- eller vänsterhängda dörrar genom att man drar ut fallkolven och vänder den 180°.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.