Någonting har ändrats, eller gått sönder, på vår altandörr. Tidigare när vi öppnade dörren kunde vi vrida ner handtaget och dörren fastnade då på sin plats. Numera när vi vrider ner handtaget så går fortfarande altandörren att öppna/stänga. Den kan exempelvis blåsa upp eller blåsa igen - vilket vi vill undvika.

Jag vet inte om jag är tillräckligt tydlig, så jag spelade in en film också som visar att dörren går att öppna/stäng även när jag vrider på handtaget.

Det jag undrar är, vad kallas denna funktion - och hur vet jag om jag kan laga eller köpa nytt? Jag ser ingenting trasigt när jag granskar mekanismen.

 
Det kan vara sliten mekanism i spanjoletten eller dörrbromsen.

Glappar handtaget?
Faller hakreglarna/kilarna längs spanjoletten in/ut som de ska?

Börjar stången i dörrbromsen att vridas så fort handtaget vrids?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det kan vara sliten mekanism i spanjoletten eller dörrbromsen.

Glappar handtaget?
Faller hakreglarna/kilarna längs spanjoletten in/ut som de ska?

Börjar stången i dörrbromsen att vridas så fort handtaget vrids?
Tack för svar. Hakreglarna fälls ut/in som de ska. Handtaget glappar inte.

Jag har precis monterat ner bromsen och den fungerar när jag vrider på stången manuellt. Själva problemet verkar vara att stången i bromsen inte vrids så mycket när den är fastmonterad. Det verkar dröja lite innan stången börjar vridas när jag vrider på handtaget. Samtidigt ser det ut som om att när jag vridit på handtaget så har den del där stången går in i hamnat i sin yttersta position. Jag spelade in en video som visar även detta.

Kan det vara spanjoletten som behöver bytas ut, eller bromsen?

 
K kia2 skrev:
Jag har precis monterat ner bromsen och den fungerar när jag vrider på stången manuellt. Själva problemet verkar vara att stången i bromsen inte vrids så mycket när den är fastmonterad.
Det där tyder på att mekanismen i spanjoletten är nött.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det där tyder på att mekanismen i spanjoletten är nött.
Byter man ut hela eller delar av spanjoletten, eller kan det gå att laga?
 
Man byter hela spanjoletten
 
  • Gilla
kia2
  • Laddar…
Jag tycker överföringen rör sig tillräckligt.
Jag hade monterat en ny dörrbroms.
 
  • Gilla
kia2
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Jag tycker överföringen rör sig tillräckligt.
Jag hade monterat en ny dörrbroms.
Tack för svar! Vad brukar vara problemet med dörrbromsen? Konstruktionen känns ganska simpel, men ändå har jag svårt att identifiera vad som är fel.
 
K kia2 skrev:
Tack för svar! Vad brukar vara problemet med dörrbromsen? Konstruktionen känns ganska simpel, men ändå har jag svårt att identifiera vad som är fel.
Det sitter en friktionsplatta i dörrbromsen som slits ner eller får en beläggning som minskar friktionen.
 
  • Gilla
kia2
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Det sitter en friktionsplatta i dörrbromsen som slits ner eller får en beläggning som minskar friktionen.
Är lösningen alltid att köpa ny dörrbroms, eller går det att exempelvis rengöra den för att få bort ev beläggning?
 
K kia2 skrev:
Är lösningen alltid att köpa ny dörrbroms, eller går det att exempelvis rengöra den för att få bort ev beläggning?
Du kan alltid testa samt att en del klämmer/bankar ihop den lite lätt så den nyper mer då det motsvara den nednötta ytan.
Personligen byter jag ut dom vid behov då jag lämnar garanti.
 
1 123abc skrev:
Du kan alltid testa samt att en del klämmer/bankar ihop den lite lätt så den nyper mer då det motsvara den nednötta ytan.
Personligen byter jag ut dom vid behov då jag lämnar garanti.
Om jag vill testa att rengöra, vad rekommenderas då? Kan jag exempelvis använda bromsrengöring?
 
K kia2 skrev:
Om jag vill testa att rengöra, vad rekommenderas då? Kan jag exempelvis använda bromsrengöring?
Det blir säkert bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.