Jag har bytt några blandare och sett att det finns två olika typer av kopplingar (kanske finns fler?). Det ena är med klämring och den andra är med gummipackning. Då antar jag att det klämringen eller gummipackningen som tätar. Varfördå använda gängtape eller lin för att täta gängorna? Vattnet skall ju aldrig komma dit! Eller är det bara försäkring?
 
J Johan Huddinge skrev:
Jag har bytt några blandare och sett att det finns två olika typer av kopplingar (kanske finns fler?). Det ena är med klämring och den andra är med gummipackning. Då antar jag att det klämringen eller gummipackningen som tätar. Varfördå använda gängtape eller lin för att täta gängorna? Vattnet skall ju aldrig komma dit! Eller är det bara försäkring?
Du ska inte ha något av dom i dessa kopplingar.
Sen kanske det finns nått specialläge som ex. @Krilleman säkert känner till men jag har aldrig hört talas om det.
Sätter man dit det så har man gjort fel
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
  • Jodå. Jag hade blandaren med till Bauhaus och foton på ledningen. Då fick jag delarna och de håller tätt. Frågan kvarstår.
 
J Johan Huddinge skrev:
  • Jodå. Jag hade blandaren med till Bauhaus och foton på ledningen. Då fick jag delarna och de håller tätt. Frågan kvarstår.
Kanske var otydlig.
Du ska absolut inte ha varken lin eller gängtape på dessa kopplingar.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Krilleman
Varken halvkoppling eller klämringskoppling ska ha gängtape/lin. En vanlig miss många gör än idag!

Vad har du för blandare?
Vilka kopplingar har du köpt?
Hur ser det ut där du ska ansluta nya blandaren?
 
Redigerat:
  • Gilla
Gårdsboende
  • Laddar…
@ekaa88. Jag håller med iom att vattnet skall ju aldrig komma till gängorna.
 
Lin eller gängtape behöver man till rördelar som tätar i gängorna. Typiskt gängade järnrör. Men om det är klämring eller packning så ska det inte vara något tätningsmaterial där.
 
Rörkopplingar med klämring efter kulventil och gummipackning under mutter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser kopplingen ut idag. Klämringen är efter kulventilen och gummipackningen under muttern högst upp. Kulventilen har vassa kanter så jag blev inte rekommenderad att ha en gummipackning direkt mot den. Då fick jag sätta en mellankoppling - ena ändan klämring och andra rak, så att gummipackningen skulle hålla bättre. Jag planerar att göra liknande på ett par andra blandare.
 
J Johan Huddinge skrev:
[bild] Så här ser kopplingen ut idag. Klämringen är efter kulventilen och gummipackningen under muttern högst upp. Kulventilen har vassa kanter så jag blev inte rekommenderad att ha en gummipackning direkt mot den. Då fick jag sätta en mellankoppling - ena ändan klämring och andra rak, så att gummipackningen skulle hålla bättre. Jag planerar att göra liknande på ett par andra blandare.
Ser bra ut, det enda jag personligen inte gillar är att man måste ha en skruvmejsel för att kunna stängs av vattnet. Inget man gör i en handvändning om det skiter sig och man inte planerat göra något där.
 
@ekaa88. Jag håller med. Dessa kulventiler sattes dit av rörmokaren ibörjan av 90-talet. De ser lite slitna ut. Kan vara någonting han hade i lådan!? De funkar bra, så jag har inte bytt dem. Idag säljs de endast sådana med "handavstägning".
 
Dom där hade handtag en gång i tiden med, men dom satt inge vidare så dom försvann nog i ett tidigt skede.
 
Mikael_L
Varför ser en avstängning ut att ha gängat ut sig eller nåt ...?
 
Personligen tycker jag det ser otroligt yxigt och tråkigt ut när det blir tjogvis med kopplingar och adaptrar för att få det att fungera ihop. I det där läget hade det nog varit bättre att ersätta kranen med något som man kunnat ansluta slangarna direkt till istället.
 
Det där är väl ändå inte tjogvis. Visst kan jag hålla med dig. Nen det här tycker jag ser helt okej ut.
 
Nä det var bara ett uttryck och såklart ingen exakt definition av bilden ifråga men poängen finns ju där och även om det där inte är så farligt så ser man ju ganska ofta de mest bedrövliga installationer. Det är precis som att det som sitter där är fastsvetsat och det man gör är bara att bygga vidare. Hur det ser ut spelar ingen roll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.