Flyttat in i en ny bostadsrätt och försöker få upp lampor i taket. Ser att ett uttag hänger löst och skruvar bort den enda skruven som finns (bör finnas två) och ser att förre ägaren satt upp locket med häftmassa. Skruven gängar alltså inte i hålen till dosan i taket. Är det fel på dosan, är det fel skruvar eller är det för gamla dosor i taket som inte passar locket?
 
  • Eluttag i tak med en lös plastkåpa, där en skruv är borttagen och den andra saknas, och anslutningskabel synlig inuti dosan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett takuttag där lock och skruvar är borttagna. Blå och brun elsladd syns, samt rester av häftmassa runt uttaget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu kan det bero på parallax-fel iom bilden men det ser ut som att hålen i doslocket inte matchar hålen i dosan. Har du kollat att de linjerar? Om så är fallet så gör helt enkelt nya hål i doslocket.
 
Är väl bara att åka till valfri byggbutik och köpa skruvar med gängor som är pyttelite bredare än hålen?
 
tommib
Det ser konstigt ut. Är det kanske en apparatdosa som monterats i taket med en förhöjningsring över? Det ser inte ut att vara några gängor i de vita hålen.

Om det ändå är en takdosa ser det i alla fall ut som en förhöjning. Då behövs extralånga skruvar. Brukar vara M4 till takdosa om jag minns rätt. Att börja skruva fast saker med trägänga direkt i plasten skulle jag inte rekommendera.

Hur såg skruven ut som locket satt med?

Välkommen till forumet TS!
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Är det inte så enkelt att skruvarna är för korta? "muttern" slutar ju några mm ner i den gula plasten. Och ja det är M4
 
E elmont skrev:
Är det inte så enkelt att skruvarna är för korta? "muttern" slutar ju några mm ner i den gula plasten. Och ja det är M4
Vad är det för bös i hålet då? Ser ut som att något blockerar gängorna, om de är längre ned.
 
P placerej skrev:
Vad är det för bös i hålet då? Ser ut som att något blockerar gängorna, om de är längre ned.
Det kan ju sitta en skruv som tagit vildgäng och gått av, men att sitta här och gissa ger kanske inte så mycket.
 
possum77 possum77 skrev:
Nu kan det bero på parallax-fel iom bilden men det ser ut som att hålen i doslocket inte matchar hålen i dosan. Har du kollat att de linjerar? Om så är fallet så gör helt enkelt nya hål i doslocket.
Tack för ditt svar, jag har kontrollerar, och de matchar.
 
tommib tommib skrev:
Det ser konstigt ut. Är det kanske en apparatdosa som monterats i taket med en förhöjningsring över? Det ser inte ut att vara några gängor i de vita hålen.

Om det ändå är en takdosa ser det i alla fall ut som en förhöjning. Då behövs extralånga skruvar. Brukar vara M4 till takdosa om jag minns rätt. Att börja skruva fast saker med trägänga direkt i plasten skulle jag inte rekommendera.

Hur såg skruven ut som locket satt med?

Välkommen till forumet TS!
Tack! Så här ser skruven ut, och jag har nu kollat och det finns gängor i de vita hålen, men det är som du skrev, för kort skruv helt enkelt. Den är 4 cm men skulle nog behöva en centimeter till. Vet inte vad M4 är men det löser jag. Tack för ditt tips.
 
tommib tommib skrev:
Det ser konstigt ut. Är det kanske en apparatdosa som monterats i taket med en förhöjningsring över? Det ser inte ut att vara några gängor i de vita hålen.

Om det ändå är en takdosa ser det i alla fall ut som en förhöjning. Då behövs extralånga skruvar. Brukar vara M4 till takdosa om jag minns rätt. Att börja skruva fast saker med trägänga direkt i plasten skulle jag inte rekommendera.

Hur såg skruven ut som locket satt med?

Välkommen till forumet TS!
 
  • Skruv med rund skalle ligger på en ljus yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E elmont skrev:
Är det inte så enkelt att skruvarna är för korta? "muttern" slutar ju några mm ner i den gula plasten. Och ja det är M4
Tack! Ja skruven var helt enkelt för kort. Gängorna var långt inne i kanalen.
 
tommib
M4 är en gänga. Man anger på skruvar normalt skalle, gänga och längd samt ev ytfinish.

Om dina nuvarande skruv är 4 cm långa och du behöver 1 cm till behöver du skruv som heter M4x50. Oftast sitter det försänkt skalle i takdosor. Vanligen är det PH eller PZ spår men det spelar ingen roll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.