Vi har byggt ett nytt hus på en avstyckad tomt, där det råkar komma upp en sjövattenledning. Enligt grannar och övriga lades det för 10-15 år sen ner en sjövattenledning, där tidigare ägare tänkte sätta en pump nere vid sjön. Sen från den punkten lade han pem-slang upp på tomten, varav en kommer upp på vår tomt. Eftersom att marken nere vid sjön numera är kommunal tänker jag att jag istället sätter pumpen på vår tomt. Jag har därför skarvat ihop de två slangarna nere vid sjön.

När jag kopplar in en pump uppe hos oss händer dock ingenting. Jag har testat lite olika saker på vägen fram dock:

- Jag har testat att trycka med kompressorn i ledningen på vår tomt (med nedre slangänden pluggad) och sen stängt ventilen. Slangen behöll trycket över natten så den borde vara tät.
- Jag har precis monterat en ny bottenventil på sjöledningen och lagt den så att änden ligger fritt i vattnet. Dock är inte hela ledningen under vatten.
- Jag har blåst med kompressorn i sjöledningen (vid skarven), för att kolla så att det är rätt ledning. Det kom då ut vatten i änden på den.
- Det är cirka 4-5 fhm från vattenytan till inloppet på pumpen.

Vad som nu är märkligt dock är att jag inte lyckas fylla slangen på vår tomt med vatten. Den blir full, så att det sprutar ut vatten. Lite som när man försöker överfylla en bil. Dock sjunker det undan direkt. Hur kan slangen vara tät för luft men inte för vatten? Eller är det så att alla krökar och svängar på den kan skapa "stopp" för vattnet jag försöker fylla men att de stoppen inte blir likadana för luft?
 
Har du någon märklplåt på pumpen? Klarar den höjdskillnaden? Generellt är det svårare att suga än att trycka. Sen ska man inte underskatta slangfriktionen om det är långa ledningar och mycket kopplingar.
 
Vad är det för längd och dimension på slangen? 5m och lång slang kan bli en utmaning. Har du en bottenventil med tät backventil i sjön?
 
J jkimpa skrev:
Har du någon märklplåt på pumpen? Klarar den höjdskillnaden? Generellt är det svårare att suga än att trycka. Sen ska man inte underskatta slangfriktionen om det är långa ledningar och mycket kopplingar.
Den sr ut så här. Ja har bara lånat den av en granne för att testa. Det jag inte blir klok på är ju varför inte slangen håller vatten när jag spolar i uppifrån? Etikett på en Foras pump med specifikationer som visar typ, flödesrate, HP, volt, och andra tekniska data.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det verkligen helt 100% säkert att det bara är 5 höjdmeter skillnad? (En kompis TYCKDE att han inte hade så stor skillnad)
Har du fyllt slangen baklänges genom pumpen så det inte finns någon luftficka?
Har slangen någon svacka så det kan bildas en högpunkt med luft?
Kan du sätta ett T-rör och kran i skarven vid sjön och spola med bra flöde från stugan och få ut luft.

Protte
 
D Daniel 109 skrev:
Vad är det för längd och dimension på slangen? 5m och lång slang kan bli en utmaning. Har du en bottenventil med tät backventil i sjön?
Slangen är 32mm yttermått hela vägen och en sträcka på ca 80m kanske totalt ut till sjöänden. Jag har en sån här bottenventil. Tog för givet att det är en backventil? https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...005015042-bottenventil-metall-med-silkorg-g32
 
Japp, det är med backventil. Fortsätt att fylla och se om det slutar minska.
 
P Pillard skrev:
Den sr ut så här. Ja har bara lånat den av en granne för att testa. Det jag inte blir klok på är ju varför inte slangen håller vatten när jag spolar i uppifrån?[bild]
När du spolar uppifrån sätter du då tryck på vattnet som sedan sprutar tillbaka tyder det på att du har en luftficka på slangen.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Är det verkligen helt 100% säkert att det bara är 5 höjdmeter skillnad? (En kompis TYCKDE att han inte hade så stor skillnad)
Har du fyllt slangen baklänges genom pumpen så det inte finns någon luftficka?
Har slangen någon svacka så det kan bildas en högpunkt med luft?
Kan du sätta ett T-rör och kran i skarven vid sjön och spola med bra flöde från stugan och få ut luft.

Protte
Alltså, jag ska ju inte ta gift på det men vi har gjort lite jämförelsemätningar mot byggnader nere vid sjön osv och kommer fram till att det iaf inte lär va mer än 6m till vattenytan. Jag kan ju självklart dimensionera upp pump som jag köper själv sen men jag vill ju gärna veta att det kommer att funka först. Alla ledningar är ju gamla och jag har ju begränsad koll på hur de faktiskt ligger.

En sannolik risk är att jag har ett T där min slang kommer upp på tomten. Så att ledningen från sjön sen fortsätter vidare uppåt där. Dock verkar alla avstickare vara täta, då den slangen som sagt inte tappar tryck över natten. Men det kanske kan påverka sugförmågan ändå?
 
Vi hade tidigare sjövatten som komplement, 70 m sugledning och 5 m höjd med 32 mm PEM. Då fick man fylla och långsamt, starta pumpen och köra tills den inte sög längre.
Öppna påfyllning och fylla med vatten.
Sedan var det bara att hålla på ett 10-tal gånger tills slangen var fylld och ingen luft.
Hade en 32 mm t-koppling på slangen vid pumpen så det var enkelt att lufta och fylla på mera vatten.
 
P Pillard skrev:
Alltså, jag ska ju inte ta gift på det men vi har gjort lite jämförelsemätningar mot byggnader nere vid sjön osv och kommer fram till att det iaf inte lär va mer än 6m till vattenytan. Jag kan ju självklart dimensionera upp pump som jag köper själv sen men jag vill ju gärna veta att det kommer att funka först. Alla ledningar är ju gamla och jag har ju begränsad koll på hur de faktiskt ligger.

En sannolik risk är att jag har ett T där min slang kommer upp på tomten. Så att ledningen från sjön sen fortsätter vidare uppåt där. Dock verkar alla avstickare vara täta, då den slangen som sagt inte tappar tryck över natten. Men det kanske kan påverka sugförmågan ändå?

Nu har sughöjden ökat från 5 till 6 meter, praktiskt så klarar pumpar runt 7 meter. Absolut max max teoretiskt kan en pump suga upp 10 meter sedan finns inga varken större eller starkare pumpar som fungerar.

Den ledning som fortsätter förbi stugan, är den inte är vattenfylld så kommer luften i den delen hellre in i pumpen än vattnet från sjön. För att hårddra det hela, det får inte finnas en milliliter luft någonstans i hela sugledningen längd. Finns det luft så kommer pumpen bokstavligen att slå i luften.

Protte
 
  • Gilla
_Elman_
  • Laddar…
Troligen luftfickor på sugslagen , med 70m är det jobb . Man får spola ur luften det och del lär troligen vara många fickor på 70m ,
sätta en kulventil och och t rör där slangen går ner i sjön brukar underlätta tömma om det är sommarvatten och fylla .
Fylla med vattenkanna då rinner vattnet sakta gärna för bi i slangen och luften står kvar.
En pemslang och hävert från en rejäl tunna eller spola med pump och kör bakifrån kan fungera när man fyller så det blir lite fart på vattnet . Så all luft spolas bort ..
 
E _Elman_ skrev:
Troligen luftfickor på sugslagen , med 70m är det jobb . Man får spola ur luften det och del lär troligen vara många fickor på 70m ,
sätta en kulventil och och t rör där slangen går ner i sjön brukar underlätta tömma om det är sommarvatten och fylla .
Fylla med vattenkanna då rinner vattnet sakta gärna för bi i slangen och luften står kvar.
En pemslang och hävert från en rejäl tunna eller spola med pump och kör bakifrån kan fungera när man fyller så det blir lite fart på vattnet . Så all luft spolas bort ..
Fyllande av slangen behöver inte vara så krångligt. Jag har grannens sjövatten och slang nära. Men är det alltså så att man kommer kunna fylla och få översköljning flera gånger i takt med att luftfickor trycks ut?
 
Japp, pumpen suger så länge den har vatten och sedan blir det stopp när det kommer luft. Stäng av pumpen och fyll på vatten, till slut har du fyllt slangen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.