Köpte huset för 3 år sedan och förra ägarna påstår att elementen funkade. Vi har aldrig behövt använda dom men barn är pågång, så hade varit fint med fungerande element. De funkade inte vid inflytt heller (dvs vi har inte rört något)

Kan man tyda på bilden ifall något är fel? Kablarna verkar sitta där de ska. Det är ett 400v uttag, så kommer inte röra något själv men skulle vara bra att veta vad som kan vara felet när jag ringer elektrikern och tid kan planeras in.

Sen är jag lite nyfiken också ;)

Tack
 
  • Väggmonterad termostat öppnad, elledningar exponerade, installationsguide eller märkning synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det flera element som inte fungerar eller bara det du visar på bilden?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
Det är inte så enkelt som en urskruvad/avslagen säkring?

Det som syns på bilden ser åtminstone rätt ut. Jag hade mätt om jag hade 400V på plats eller inte.
 
E etompau skrev:
Är det flera element som inte fungerar eller bara det du visar på bilden?
elementet i rummet bredvid funkar inte heller. har ett 3e uppe också i andra änden, den funkar.

Det är den enda elen som inte funkar i hela huset om man kan uttrycka sig så. Vilken säkring de nu är på är samma som andra uttag mm och där funkar allt
 
Fairlane Fairlane skrev:
Det är inte så enkelt som en urskruvad/avslagen säkring?

Det som syns på bilden ser åtminstone rätt ut. Jag hade mätt om jag hade 400V på plats eller inte.
Säkringarna är alla fungerande som de ska.

Ja mäta hade varit en bra indikation i för sig
 
Z Zlatje skrev:
elementet i rummet bredvid funkar inte heller. har ett 3e uppe också i andra änden, den funkar.
Du har kollat säkringarna?
Kanske har du en gammal "proppcentral" där då en sektion är för elvärmen, kolla propparna noggrant.
 
E etompau skrev:
Du har kollat säkringarna?
Kanske har du en gammal "proppcentral" där då en sektion är för elvärmen, kolla propparna noggrant.
har automatsäkringar.

jag får ta och dubbelkolla elcentralen igen. tyvärr står det inte ''el-element uppe'' utan den ligger nog på samma grupp som vägguttagen, taklampan motsvarande och som sagt, allt sådant funkar.

men nu har jag i alla fall en fingervisning på vart jag ska börja :) tack
 
Attitudeswe
Det ser ju ut som du måste ha nolla på 4an. Har dom andra elementen det?
 
Detta är element nr2, rummet bredvid
 
  • Elektrisk installation, värmeprodukts etikett, svart, brun, gul/grön kablar, ledningar anslutna till terminallist.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Panor82
Lättast är att mäta mellan 1 och 2 och se om du har 400 V där, 4 används endast till nattsänkning eller nollan om det är enfas. Värmesystemet bör ha egna säkringar och kan eventuellt vara i diazed format och sitta brevid central om dom inte återfinns i dvärgbrytarcentralen.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.