Hej

Jag försöker hjälpa mina föräldrar med golvvärmen i deras hus. Värmekällan är en pump av märket IVT, misstänker att det är så kallad frånluftsvärme.

Pumpen driver ett antal element på övervåningen som fungerar bra. Pumpen driver också varmvattnet som fungerar bra. På undervåningen är enda värmekällan den vattenburna golvvärmen som verkar vara så gott som avstängd.

Termostaterna på väggen (se bild) som styr golvvärmen är alla inställda på max.

Jag skickar också med bild på hur det ser ut i luckan där rören för värmen går:
* Kontakten till den svarta enheten som sitter mellan de två liggande rören är utdragen. Ska den vara det?
* Flera av de blåa rören verkar gå till golvvärmen. Det går att skruva på de svarta cylindrarna som sitter ovanpå de undre rören. Styr kanske dessa flödet?
* Det övre termometern visar ett par grader mer än den undre termometern (ca 25 mot 23 på bilden).
* Det vita reglaget lägst ner till vänster är inställt på 45.

Någon som har någon ide om vad som kan vara fel eller hur jag kan felsöka? All hjälp uppskattas.

/Erik
 
  • Värmesystem med utdragen kontakt, termometrar som visar temperaturer och flödesreglerande cylindrar på blå rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggtermostat inställd på max för golvvärmen i ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kontakten till cirkulationspumpen måste sitta i vägguttaget!!! Annars kan inte värmevattnet cirkulera i golvslingorna.
 
  • Gilla
Johan Fraxinus
  • Laddar…
J Josth skrev:
Kontakten till cirkulationspumpen måste sitta i vägguttaget!!! Annars kan inte värmevattnet cirkulera i golvslingorna.
Ja, det såg ju lite konstigt ut att den var utdragen.

Föräldrarna har haft där en firma för att kolla på värmen som antingen måste ha missat att kontakten var utdragen. Alternativt dragit ut den själva och glömt sätta tillbaka den.

Tack för snabbt svar. Kontakten sitter nu i :)

/Erik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.