Varför fungerar inte induktionsspisen BOSCH HLN39A050U efter inkoppling enligt deras information för 3 x 400 V ?
Hade förut en spis inkopplad på samma Perilex-uttag , men utan "Nolla" i stickproppen, också 3 x 400 V, som fungerat i många år. På den nya spisen skall nollan vara med.
Jag bor i villa från 1967 som har el från proppskåp och inte någon nollfelsbrytare.
Jag har mätt spänningarna i Perilex-uttaget till 3 x 400 V och varje fas mot nollan till ca 220 V. Inget problem där !
 
BirgitS
Kan du ladda upp bilder på hur du har kopplat och etiketten med inkopplingsanvisningar etc.?
Är det en nyköpt sladd mellan spisen och Perilex-uttaget?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Kan du ladda upp bilder på hur du har kopplat och etiketten med inkopplingsanvisningar etc.?
Är det en nyköpt sladd mellan spisen och Perilex-uttaget?
Sladden följde med spisen och var redan inkopplad när jag köpte spisen men var utan Perilex–stickpropp.

Genom gallret (figur 2) kan man se att sladdarna är korrekt kopplade.
Jag köpte en Perrilex-stickpropp och kopplade in sladden (5 stift ) enligt inkopplingsanvisningen, se figur 1. Kopplad stickpropp utan hölje se figur 3.

Jag hade Perilex-uttaget sedan förra spisen och spänningarna L1, L2 och L3 har jag mätt till 400 V.

All L till nollan mätts till ca 220 V.

L1 är brun , L2 är svart, L3 är grå och nollan är blå. Jord grön/gul.

Jag tycker att jag gjort rätt men spisen fungerar inte och inga felkoder kommer upp.

Vad behövs mer ??
 
  • Ryggen av en spis med en vit sladd ansluten till ett uttag. Sladdarna är synliga genom ett galler, vilket visar korrekt anslutning enligt användaren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopplingsschema för Perilex-stickpropp med anvisningar för 3N, 2N, och 1N anslutningar, samt specifik information för Norge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en öppen Perilex-stickpropp som visar korrekt inkopplade kablar i blå, brun, grå, svart och grön/gul.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
220 Volt mellan fas och nolla, har du så låg spänningen. Inte ca 235 Volt?

Man behöver kolla hur det ser ut i perilex-uttaget också. Nollan kanske saknas där?

Jordledaren i stickproppen ska vara något längre än de övriga ledarna. Tanken är att den ska släppa sist om kabelavlastningen ger med sig.
 
Redigerat:
R Robertos skrev:
Sladden följde med spisen och var redan inkopplad när jag köpte spisen men var utan Perilex–stickpropp.

Genom gallret (figur 2) kan man se att sladdarna är korrekt kopplade.
Jag köpte en Perrilex-stickpropp och kopplade in sladden (5 stift ) enligt inkopplingsanvisningen, se figur 1. Kopplad stickpropp utan hölje se figur 3.

Jag hade Perilex-uttaget sedan förra spisen och spänningarna L1, L2 och L3 har jag mätt till 400 V.

All L till nollan mätts till ca 220 V.

L1 är brun , L2 är svart, L3 är grå och nollan är blå. Jord grön/gul.

Jag tycker att jag gjort rätt men spisen fungerar inte och inga felkoder kommer upp.

Vad behövs mer ??
Har du kopplat i spisen enligt det övre 3 fas noll bygel noll mellan 4 och 5 , Stickproppen är rätt. Och du är säker på att nollan finns med i uttaget. har du den gamla spisen kvar och kan fota dennes skylt.
 
Tillverkaren har föreskrivit fast anslutning i instruktionsboken. Ingen stickkontakt. Dock är den väldigt dåligt skriven.

Sedan är kontakten inte heller rätt utförd. Grundisolerade ledare direkt under dragavlastningen.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Tillverkaren har föreskrivit fast anslutning i instruktionsboken. Ingen stickkontakt. Dock är den väldigt dåligt skriven.

Sedan är kontakten inte heller rätt utförd. Grundisolerade ledare direkt under dragavlastningen.
Den fungerar inte säger TS.Det med fast eller med stickpropp är egalt, den ska fugera oavsett, sen att det inte ser riktigt ut vid proppen har inte med funktion att göra.
Kan det vara någon barnspärr som ska avaktiveras tro.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Panor82
Ett långskott om allt när rätt kopplat så kräver vissa spisar att man ställer klockan för att kunna starta den efter t. ex. ett strömavbrott.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Panor82 Panor82 skrev:
Ett långskott om allt när rätt kopplat så kräver vissa spisar att man ställer klockan för att kunna starta den efter t. ex. ett strömavbrott.
Jo det står faktiskt det i instruktionsboken också.

Jag såg det tidigare när jag kikade i den men jag trodde inte det var relevant ifall felet är att den inte alls ger något livstecken.
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
BirgitS
A avh67f skrev:
Jo det står faktiskt det i instruktionsboken också.

Jag såg det tidigare när jag kikade i den men jag trodde inte det var relevant ifall felet är att den inte alls ger något livstecken.
Det vanliga är att klockan står på 0:00 när strömmen kommer tillbaka.

Är det du som är Robertos också?
Bra att veta om det bara är 1 person som svarar eller om det är 2 med samma problem.
 
A Arnodt skrev:
220 Volt mellan fas och nolla, har du så låg spänningen. Inte ca 235 Volt?

Man behöver kolla hur det ser ut i perilex-uttaget också. Nollan kanske saknas där?

Jordledaren i stickproppen ska vara något längre än de övriga ledarna. Tanken är att den ska släppa sist om kabelavlastningen ger med sig.
Mätta spänningar var när spisen inte är ansluten utan vad som är i perilex-uttaget.
När jag ansluter spisen så sjunker spänningarna till 151V, 149 V resp till 164 V.
Korrekt , jordledaren är nästan 1 cm längre.
 
J jonaserik skrev:
Den fungerar inte säger TS.Det med fast eller med stickpropp är egalt, den ska fugera oavsett, sen att det inte ser riktigt ut vid proppen har inte med funktion att göra.
Kan det vara någon barnspärr som ska avaktiveras tro.
Håller med, fast eller ej har med funktionen att göra, möjligtvis hållbarheten för Perilex på längre sikt.
Ingenting kan aktiveras, verkar heldöd !
 
400 med spisen borta och så lite när den är ansluten. vad har du mellan faserna med spisen är inkopplad. Spänningsfall på vägen från centralen, det blir at kolla upp i centralen och på vägen ut, ända till spisen, finns ingen genväg.
 
J jonaserik skrev:
400 med spisen borta och så lite när den är ansluten. vad har du mellan faserna med spisen är inkopplad. Spänningsfall på vägen från centralen, det blir at kolla upp i centralen och på vägen ut, ända till spisen, finns ingen genväg.
se svar ovan. Har haft en annan spis inkopplad utan problem, som jag nu tänkte ersätta.
 
R Robertos skrev:
se svar ovan. Har haft en annan spis inkopplad utan problem, som jag nu tänkte ersätta.
Men den spisen använde väl inte nollan så om du belastar en nolla med hög resistans (dålig kontakt) så får du högt spänningsfall.
Med spisen inkopplad mät mellan skyddsjord och nolla och se om du får hög spänning mellan dessa.
I så fall har du en nolla som inte är korrekt ansluten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.