Jag letade pump för bevattning från min brunn. Köpte en gardena classic bevattningspump 3000/4 för att slippa ha något nedsänkt i pumpen. Med tillhörande slang med backventil. Fyllde pumpen med färskvatten och satte igång. Det blev bra tryck i 30 sek. Sedan Inget vatten alls. Tror att den då också var torr i pumpen.
Väntade ett tag och fyllde pumpen med vatten och samma igen. Varför?
Är det för att brunnen har för mycket partiklar i vattnet? Slangen ligger under vattenytan och jag hade t.o.m. ett rör för att hålla den sträckt.
Nån som vet vad det kan vara?
Brunnen är ca 3-4 meter under markytan. Fylld med 1,5-2 meter vatten.
 
Har du rätt sugslang? - dvs med armerad spiral eller hård PEM-slang då det annars kan suga ihop sig så hårt att ingen vatten når pumpen och när du stänger av igen så expanderar den igen och du upplever pumpen som tom på vatten. Gardenapumpar brukar ha lite skydd/övervakning och stänger av sig vid onormal drift.

Du får starta pumpen och samtidigt kika i brunnen och kolla slangen se om något händer kring sugventilen eller om sugslangen sugs platt - tex. att en plastpåse sugs runt sugsilen och hindrar vattenflödet efter en kort stund...
 
  • Gilla
rikardg och 2 till
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Har du rätt sugslang? - dvs med armerad spiral eller hård PEM-slang då det annars kan suga ihop sig så hårt att ingen vatten når pumpen och när du stänger av igen så expanderar den igen och du upplever pumpen som tom på vatten. Gardenapumpar brukar ha lite skydd/övervakning och stänger av sig vid onormal drift.

Du får starta pumpen och samtidigt kika i brunnen och kolla slangen se om något händer kring sugventilen eller om sugslangen sugs platt - tex. att en plastpåse sugs runt sugsilen och hindrar vattenflödet efter en kort stund...
Ja jag har rätt sugslang. Den ingick i paketet. Det känns som en djungel det där med pumpar. Antingen har de för dåligt tryck. Eller så har de ok tryck men för högt flöde. Jag vill inte ha hydrofor. Får inte plats och behövdes ju inte förr.

Jag testkörde den mot en vattentunna med rent vatten. Då gick det fint att suga ur tunnan.

Skillnad:
- 2-3 meter större djup
- Slangen skulle kunna hamna tokigt (även om jag band upp den mot ett stålrör för att den skulle komma ner och vara rak.
- Smutsigare vatten
 
Tar det stopp efter friskt flöde i 30 sekunder så bör det vara något som stoppar ordentligt i brunnen - har svårt att se att regntunna eller 2-3 m sughöjd ned i brunn skulle ge någon större skillnad.

Så förslaget är att koppla in det som innan och mycket noga kollar i brunnen om det är något som täpper för sugfiltret efter ett tag pumpande - har ficklampa och lys ned på det om det är mörkt... - skulle inte förvåna mig att det blir ett 'aha...' när det inträffar ;-)

---

När det gäller pumpar så är det typ tre klasser - dränkbara dräneringspumpar med tryck på 1-2 Bar. trädgårdspumpar/jetpumpar som kan nå runt 4, kanske 5 Bar, därefter pumpstaplar för ejektor-drift från Danfoss mfl. som kan trycka på upp till 10 bar eller djupborrpumpar beroende på modell också kan trycka på till 10 bar och tom. mer.

Skall man upp i tryck så behövs flera impellrar i serie och mekaniska komplexiteten ökar fort med högre precision om det skall hålla över tid och med en jetpump har man nog gjort så mycket det går tryckhöjningsmässigt med bara en enda impeller med begränsad varvtal (2800 RPM) då impellern själv kanske ger 2-3 bar tryckhöjning varav upp till 0.7 Bar försvinner i sughöjd och med jet (och intern ejektor) omvandling dubblar det med hjälp av rörelsemängd med hög hastighet och lägre tryck till högre tryck och lägre flöde enligt Bernoullis princip.
 
  • Gilla
rikardg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.