Jag blir väldigt glad över alla tips som jag kan få.

I mitt badrum finns det:

1. golvvärme
2. takbelysning i form av en ikea-armatur med tre spotlights samt en spegelbelysning
3. spegelbelysning i form av två armaturer med plats för e14-lampor
Ikea-armatur med tre LED-spotlights monterade i tak, två är tända, en avstängd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två armaturer med frostade glas och metallbaser ovanför en badrumsspegel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När jag flyttade in satt det halogenlampor i alla armaturer (halogenspottar i armaturen i taket, e14-halogen ovanför spegeln) och belysningen fungerade fint, men blev väldigt varm. För ett tag sedan bytte jag ut alla lampor till dimbara led-lampor (från ikea tror jag), men av någon anledning slutade spegelbelysningen att fungera då. Ibland tänds den ena armaturen ovanför spegeln av sig själv och är tänd 1 h, för att sedan släckas av sig själv igen.

Sitter det någon transformator någonstans i väggen som är avsedd för halogen som behöver bytas ut till en led-variant? Jag trodde inte det behövdes en transformator om det sitter armaturer? Gissar jag.. Annars har jag ingen aning om vad det beror på..
 
Byt tillbaka till halogen...
 
Har du dimmer?
dimmer+led kan ge diverse fenomen.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Har du dimmer?
dimmer+led kan ge diverse fenomen.
Ja, det satt en dimmer-ratt på plats tidigare som jag har bytt ut mot en nyare dimmer-ratt i förhoppning om att det skulle lösa problemet, men det blev ingen skillnad.
Nyinstallerad dimmer-ratt på vit vägg med kakel ovanför en strömbrytare och ett gammalt borrhål synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tyvärr kan jag inte ge andra tips i ämnet led+dimmer än prov&försök. Själv har jag fuskat med att låta en gammal glödlampa sitta kvar i armaturer med flera ljuskällor, då verkar det fungera med vilken gammal dimmer som helst. Dimbara leddar en förutsättning.
 
Något jag varit med om är att mittpluppen på LED lampor är för kort så man får böja upp fjädern i lamphållaren.
Men det förklara inte helt varför en lyste en timme......

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Något jag varit med om är att mittpluppen på LED lampor är för kort så man får böja upp fjädern i lamphållaren.
Men det förklara inte helt varför en lyste en timme......

Protte
Stort tack för tipset! Det var just det som var problemet. Jag åkte till Bauhaus och köpte en annan armatur (som test-armatur) som jag kopplade in och den fungerar perfekt! Och jag som hade fastnat i att problemet hade med dimmer eller transformator att göra. Känner mig rätt dum eftersom jag har haft det här problemet ett tag.
 
prototypen prototypen skrev:
Något jag varit med om är att mittpluppen på LED lampor är för kort så man får böja upp fjädern i lamphållaren.
Men det förklara inte helt varför en lyste en timme......

Protte
Att det lyste en timme beror troligtvis på att lampan satt tillräckligt nära blecket/fjädern i armaturen så det blev glappt.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Tyvärr kan jag inte ge andra tips i ämnet led+dimmer än prov&försök. Själv har jag fuskat med att låta en gammal glödlampa sitta kvar i armaturer med flera ljuskällor, då verkar det fungera med vilken gammal dimmer som helst. Dimbara leddar en förutsättning.
Tack för tipset. Ja, kompatibilitet mellan led och dimmer verkar inte vara det lättaste att få till. Nu löste det dock sig och problemet var att min armatur inte fungerade bra tillsammans med led alternativt var lite gammal/rostig på blecket för att fullgöra sin uppgift.

Tack för all hjälp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.